Wprowadzenie do logopedii LO-3F-WLO
TREŚCI PROGRAMOWE
Krótki rys historyczny logopedii w Polsce z uwzględnieniem wkładu PIPS/WSPS/APS. Podstawowa terminologia stosowana w logopedii. Orientacyjne normy rozwoju mowy. Uwarunkowania umiejętności językowego porozumiewania się i trudności w tym zakresie (wstępne definiowanie form zaburzeń mowy oraz opóźnionego rozwoju mowy wraz z ich krótką charakterystyką). Zestawienie form zaburzeń mowy wg H. Mierzejewskiej i D. Emiluty–Rozya (2021). Zadania logopedii (specjalizacje w logopedii). Formy terapii – ćwiczenia logopedyczne. Współpraca logopedy z innymi specjalistami.
W cyklu 2021Z:
- Krótki rys historyczny logopedii w APS |
W cyklu 2021Zn:
- Krótki rys historyczny logopedii w APS |
W cyklu 2022Z:
- Krótki rys historyczny logopedii w APS |
W cyklu 2022Zn:
Krótki rys historyczny logopedii w APS |
W cyklu 2023Z:
- Krótki rys historyczny logopedii w APS |
W cyklu 2023Zn:
- Krótki rys historyczny logopedii w APS |
W cyklu 2024Z:
Krótki rys historyczny logopedii w Polsce z uwzględnieniem wkładu PIPS/WSPS/APS. |
W cyklu 2024Zn:
Krótki rys historyczny logopedii w Polsce z uwzględnieniem wkładu PIPS/WSPS/APS. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna elementarną terminologię używaną w logopedii i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.
Zna przedmiot i zadania logopedii.
Ma podstawową wiedzę dotyczącą klasyfikacji zaburzeń mowy.
Rozumie na poziomie elementarnym uwarunkowania prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju umiejętności językowego porozumiewania się i łączy je z różnymi formami zaburzeń mowy.
Umiejętności
Potrafi odróżnić stan prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju mowy u dziecka w różnym wieku.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do poszukiwania wiedzy, a w przypadku problemów- zwracania się do ekspertów, zasięgania ich opinii, współdziałania z nimi; ma przekonanie o potrzebie współpracy z innymi specjalistami.
Ma przekonanie o potrzebie podejmowania działań logopedycznych w środowisku społecznym; podejmowania wyzwań zawodowych nauczyciela-logopedy w poczuciu rozumienia, sensu i wartości ich społecznego znaczenia.
Kryteria oceniania
Wykład: wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; materiały pisemne dawane słuchaczom; dyskusja dydaktyczna
Literatura
Literatura obowiązkowa
Porayski-Pomsta J., Emiluta-Rozya D. (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW.
Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. Wyd. APS. (s. 26-54 oraz 65-82)
Milewski T. (2009). Językoznawstwo. Wydawnictwo Naukowe PWN (s. 5-21, proszę wykorzystywać dodatkowe wyjaśnienia treści omawianych podczas wykładu)
Literatura uzupełniająca:
Emiluta–Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. CMPP-P. Warszawa.
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa 1. Emiluta – Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa. 2. J. Porayski-Pomsta, D. Emiluta-Rozya (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW. |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa 1. Emiluta – Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa. 2. J. Porayski-Pomsta, D. Emiluta-Rozya (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW. |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa 1. Emiluta – Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa. 2. J. Porayski-Pomsta, D. Emiluta-Rozya (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa 1. Emiluta – Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa. 2. J. Porayski-Pomsta, D. Emiluta-Rozya (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa 1. Emiluta – Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa. 2. J. Porayski-Pomsta, D. Emiluta-Rozya (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa 1. Emiluta–Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa. 2. J. Porayski-Pomsta, D. Emiluta-Rozya (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa Porayski-Pomsta J., Emiluta-Rozya D. (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW. Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. Wyd. APS. (s. 26-54 oraz 65-82) Milewski T. (2009). Językoznawstwo. Wydawnictwo Naukowe PWN (s. 5-21, proszę wykorzystywać dodatkowe wyjaśnienia treści omawianych podczas wykładu) Literatura uzupełniająca: Emiluta–Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. CMPP-P. Warszawa. |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa Porayski-Pomsta J., Emiluta-Rozya D. (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW. Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. Wyd. APS. (s. 26-54 oraz 65-82) Milewski T. (2009). Językoznawstwo. Wydawnictwo Naukowe PWN (s. 5-21, proszę wykorzystywać dodatkowe wyjaśnienia treści omawianych podczas wykładu) Literatura uzupełniająca: Emiluta–Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. CMPP-P. Warszawa. |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe - wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (zal. z oceną) 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
W cyklu 2021Zn:
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe - wykład 9 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (zal. z oceną) 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
W cyklu 2022Z:
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6XaZRCaE6Q8pWyHNRbIDaisypZyXmGDX6SVwoVUcTHg1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=770d62f4-37a0-49aa-a3fe-321494183329&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe - wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (zal. z oceną) 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
W cyklu 2022Zn:
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe - wykład realizowany zdalnie: 9 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 11 Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (zal. z oceną) 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
W cyklu 2023Z:
Zachęcam studentów do aktywnego udziału (zadawania pytań i podejmowania dyskusji) w wykładzie, który stanowi podstawę dalszych studiów na kierunku logopedia. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe - wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (zal. z oceną) 12 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
W cyklu 2023Zn:
Zachęcam studentów do aktywnego udziału (zadawania pytań i podejmowania dyskusji) w wykładzie, który stanowi podstawę dalszych studiów na kierunku logopedia. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe - wykład 9 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (zal. z oceną) 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
W cyklu 2024Z:
Wykład powinien być traktowany jako obowiązkowy, ponieważ zgodnie z jego tytułem wprowadza studentów w zagadnienia logopedyczne. FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe - wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (zal. z oceną) 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
W cyklu 2024Zn:
Wykład powinien być traktowany jako obowiązkowy, ponieważ zgodnie z jego tytułem wprowadza studentów w zagadnienia logopedyczne. FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe - wykład 9 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (zal. z oceną) 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: