Semantyka i pragmatyka wypowiedzi LO-3F-SPW
TREŚCI PROGRAMOWE
Znaczenie słownikowe a znaczenie kontekstowe. Semantyczne relacje między wyrazami w systemie języka polskiego. Struktura semantyczna zdania. Tekst i kryteria tekstowości. Procedury spójnościowe w procesie tworzenia i interpretacji wypowiedzi. Izotopia tekstu. Semantyka a koherencja.
W cyklu 2022L:
Treści programowe: |
W cyklu 2022Ln:
Treści programowe: |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2023Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2024L:
Treści programowe: |
W cyklu 2024Ln:
Treści programowe: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna elementarną terminologię używaną w językoznawstwie w zakresie semantyki i pragmatyki wypowiedzi, a także lingwistyki tekstu; ma świadomość jej przydatności w logopedii.
Ma podstawową wiedzę teoretyczną w zakresie semantyki i pragmatyki wypowiedzi, a także lingwistyki tekstu; rozumie jej zastosowanie w logopedii.
Posiada wiedzę na temat znaczenia słownikowego i kontekstowego; zna strukturę semantyczną zdania.
Zna kryteria tekstowości; ma świadomość ich funkcjonowania w komunikacji językowej.
Umiejętności
Posiada zdolność oceny semantycznych relacji między wyrazami w systemie języka polskiego.
Potrafi ocenić semantyczne relacje między wyrazami w zdaniu i między zdaniami w tekście.
Posiada umiejętność oceny pragmatycznego charakteru wypowiedzi.
Potrafi ocenić różnorodne uwarunkowania komunikacji tekstowej.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość specjalistycznej wiedzy o języku polskim.
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w nawiązaniu do samooceny własnej kompetencji i umiejętności w tym zakresie.
Literatura
W cyklu 2022L:
Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa; Grabias S., 1997, Język w zachowaniach społecznych, Lublin; Grzegorczykowa R., 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa; Lyons J., 1984, Semantyka, t.1, Warszawa (r.3); Polański K. (red.), 1993, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław. |
W cyklu 2022Ln:
Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa; Grabias S., 1997, Język w zachowaniach społecznych, Lublin; Grzegorczykowa R., 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa; Lyons J., 1984, Semantyka, t.1, Warszawa (r.3); Polański K. (red.), 1993, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław. |
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Polański K. (red.), 1993, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2023Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Polański K. (red.), 1993, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
W cyklu 2022Ln:
Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
W cyklu 2023L:
METODY PRACY: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Kontakt z prowadzącym w godzinach dyżurów lub mailowo: katarzynabienkowska@aps.edu.pl |
W cyklu 2023Ln:
METODY PRACY: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Kontakt z prowadzącym w godzinach dyżurów lub mailowo: katarzynabienkowska@aps.edu.pl |
W cyklu 2024L:
Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
W cyklu 2024Ln:
Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: