Pedagogiczne podstawy diagnozy sprawności fizycznej LO-3F-PSF
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawowe pojęcia diagnostyki. Metody kontroli oceny procesów wzrastania w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz ich interpretacja. Ocena cech morfologicznych i proporcji ciała, kinetyka i dynamika wzrastania - interpretacja wyników. Dysharmonia rozwoju somatycznego, motorycznego i ruchowego i ich identyfikacja. Znaczenie interdyscyplinarnych badań diagnostycznych dziecka w aspekcie pedagogicznym. Badanie rozwoju dziecka dla potrzeb terapii logopedycznej. Odrębności w postępowaniu diagnostycznym dzieci z dysfunkcjami rozwoju fizycznego i motorycznego. Prowadzenie badań klinicznych oraz funkcjonalnych oceny budowy i postawy ciała, poziomu sprawności i wydolności fizycznej w placówkach przedszkolnych i szkolnych (zajęcia praktyczne).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Rozumie znaczenie nauk: medycznych, o kulturze fizycznej, o zdrowiu dla skuteczności swych działań i konieczność indywidualizacji działań pedagogicznych względem dziecka o specjalnych i specyficznych potrzebach edukacyjnych.
Zna podstawy diagnostyki ogólnej, różnicowej, funkcjonalnej oraz metodykę przeprowadzania testów klinicznych.
Umiejętności
Potrafi przeprowadzić badanie podmiotowe, przedmiotowe oraz wykonywać testy funkcjonalne w celu oceny budowy i postawy ciała, poziomu umiejętności ruchowych, zdolności motorycznych, sprawności i wydolności fizycznej oraz interpretować wyniki.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania oraz konieczności współpracy z nauczycielami i specjalistami innych dziedzin w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: