Psychologiczne podstawy uczenia i wychowania LO-3F-PPU
TREŚCI PROGRAMOWE
Program zajęć przewiduje zapoznanie studentów z psychologicznymi podstawami uczenia i wychowania. Omawiane zagadnienia mają też, w miarę możliwości, uwzględniać profil kształcenia wybrany przez słuchaczy oraz służyć ich dalszemu rozwojowi własnemu i zawodowemu.
Zagadnienia:
1. Geny i środowisko w wychowaniu.
2. Mechanizmy uczenia się w ujęciu behawiorystycznym.
3. Poznawcze podejście do uczenia się. Pasywne i aktywne przyswajanie wiedzy. Podstawy psychologii pamięci.
4. Motywacja a uczenie się
5. Psychologia rozwojowa a uczenie się i nabywanie wiedzy.
6. Związek uczenia z wychowaniem. Zachowania agresywne i prospołeczne. Mechanizmy stereotypizacji w kontekście uczenia się i wychowania.
7. Relacje dziecka z rodzicami a wychowanie. Style przywiązania i wychowanie.
8. Nauczyciel i szkoła w procesie uczenia i wychowania. Rola psychologa szkolnego/wychowawczego w szkole.
9. Uczenie się i wychowanie w świetle trudności neurorozwojowych.
W cyklu 2021Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁADÓW: |
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁADÓW: |
W cyklu 2022Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁADÓW: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2021Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania; sytuację interpersonalną; zagadnienia: empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, negocjacji i rozwiązywania konfliktów; reguły współdziałania; procesy i role grupowe; bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z dzieckiem, mechanizmy kształtowania się postaw dzieci lub uczniów.
Zna i rozumie proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań.
Zna metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań.
Umiejętności
Student potrafi obserwować procesy uczenia się dzieci lub uczniów i ich konteksty, mając na uwadze ustalenia psychologiczne.
Wykorzystuje wiedzę o mechanizmach wpływu wychowawczego do wyjaśniania konkretnych zachowań dzieci i młodzieży, w szczególności potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się.
Student potrafi skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii psychologicznej.
Kompetencje społeczne
Student ma świadomość znaczenia wiedzy o rozwoju i funkcjonowaniu społecznym człowieka dla kształtowania prawidłowych relacji w rodzinie i szkole; ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym.
Student ma świadomość etycznych aspektów procesu uczenia się.
Kryteria oceniania
Stosowane metody kształcenia::
Prezentacje z użyciem środków multimedialnych
Dydaktyczne materiały audiowizualne (np. filmy dydaktyczne)
Dyskusje na forum i w małych grupach
Praca nad studiami przypadków
Praca nad projektami lekcji przedmiotowych/lekcji wychowawczych/wykorzystaniem wiedzy w praktyce
Symulacje
Sprawdzenie wiedzy: Kolokwium
Kryteria oceniania:
20 pkt maksymalnie do zdobycia, zaliczenie od 60% poprawnych odpowiedzi.
Przelicznik:
18-20 pkt - 5
17-17,99 pkt - 4,5
15-16,99 pkt - 4
14-14,99 pkt - 3,5
12-13,99 pkt - 3
Mniej niż 12 pkt - 2
Literatura
WYKŁAD
Jagodzińska, M. (2012). Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Helion.
Mietzel, G. (2009). Psychologia dla nauczycieli. Jak wykorzystać teorie psychologiczne w praktyce dydaktycznej? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2014). Psychologia wychowawcza (t. 1-2). Warszawa: PWN.
Zimbardo, P., Johnson, R., McCann, V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 2: Motywacja i uczenie się. Warszawa: PWN.
ĆWICZENIA
Bednarek, H., Bednarek, D. (2023). Psychologia edukacyjna. Warszawa: PWN.
Liberska, H., Trempała, J. (red.) (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Warszawa: PWN.
Mietzel, G. (2009). Psychologia dla nauczycieli. Jak wykorzystać teorie psychologiczne w praktyce dydaktycznej? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN.
Zimbardo, P., Johnson, R., McCann, V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 2: Motywacja i uczenie się. Warszawa: PWN.
W cyklu 2021Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA |
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA |
W cyklu 2022Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA |
Uwagi
W cyklu 2021Ln:
METODY KSZTAŁCENIA; LICZBA ECTS- 3 |
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA; LICZBA ECTS- 3 |
W cyklu 2022Ln:
METODY KSZTAŁCENIA; LICZBA ECTS- 3 |
W cyklu 2024L:
Prezentacje z użyciem środków multimedialnych Dydaktyczne materiały audiowizualne (np. filmy dydaktyczne) Dyskusje na forum i w małych grupach Praca nad studiami przypadków Praca nad projektami lekcji przedmiotowych/lekcji wychowawczych/wykorzystaniem wiedzy w praktyce Symulacje Sprawdzenie wiedzy: Kolokwium Kryteria oceniania: 20 pkt maksymalnie do zdobycia, zaliczenie od 60% poprawnych odpowiedzi. Przelicznik: 18-20 pkt - 5 17-17,99 pkt - 4,5 15-16,99 pkt - 4 14-14,99 pkt - 3,5 12-13,99 pkt - 3 Mniej niż 12 pkt - 2 Nakład pracy studenta: udział w zajęciach - 30 godzin zapoznanie się z literaturą - 15 godzin przygotowanie się do zaliczenia - 15 godzin przygotowywanie się do prac grupowych na zajęciach (prace domowe) - 15 godzin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: