Podstawy ortodoncji LO-3F-POO
TREŚCI PROGRAMOWE
Rys historyczny i możliwości współczesnej ortodoncji. Rozwój narządu żucia i zgryzu. Rozwój funkcji narządu żucia. Metody badania i rozpoznawania ortodontycznego. Diagnostyka wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych. Etiologia wad narządu żucia. Współzależność między wadami zgryzu i wymowy. Epidemiologia wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych. Profilaktyka ortodontyczna. Metody leczenia ortodontycznego. Wady wrodzone z uwzględnieniem rozszczepów wargi i podniebienia.
W cyklu 2021L:
1. Rys historyczny i możliwości współczesnej ortodoncji. Rozwój narządu żucia i zgryzu. Rozwój funkcji narządu żucia |
W cyklu 2021Ln:
1. Rys historyczny i możliwości współczesnej ortodoncji. Rozwój narządu żucia i zgryzu. Rozwój funkcji narządu żucia |
W cyklu 2022L:
1. Rys historyczny i możliwości współczesnej ortodoncji. Rozwój narządu żucia i zgryzu. Rozwój funkcji narządu żucia |
W cyklu 2022Ln:
1. Rys historyczny i możliwości współczesnej ortodoncji. Rozwój narządu żucia i zgryzu. Rozwój funkcji narządu żucia |
W cyklu 2023L:
1. Podstawowe terminy używane w ortodoncji |
W cyklu 2023Ln:
1. Podstawowe terminy używane w ortodoncji |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawy ortodoncji a w szczególności normę morfologiczno-czynnościową narządu żucia w poszczególnych etapach rozwojowych. Zapoznał się z przebiegiem rozwoju narządu zgryzu.
Zna zaburzenia w rozwoju narządu żucia i ich etiologię.
Umiejętności
Umie zauważyć nieprawidłowość w budowie narządu żucia. Umie analizować medyczne podstawy ortodoncji.
Potrafi określić zależność pomiędzy wadami zgryzu a wadami wymowy.
Umie zaplanować i zaproponować działania na rzecz profilaktyki ortodontycznej.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość konieczność zastosowania wiedzy z zakresu ortodoncji w pracy praktycznej i naukowej logopedy.
Ma świadomość konieczności współpracy logopedy z ortodontą i stomatologiem.
Literatura
W cyklu 2021L:
1. Gruba J, Zadurska M, Siemińska-Piekarczyk B. (2010). Wybrane zagadnienia logopedyczne część II s,z,c,dz. KOMLOGO. Gliwice 2010 (tylko część dot. ortodoncji !!!) |
W cyklu 2021Ln:
1. Gruba J, Zadurska M, Siemińska-Piekarczyk B. (2010). Wybrane zagadnienia logopedyczne część II s,z,c,dz. KOMLOGO. Gliwice 2010 (tylko część dot. ortodoncji !!!) |
W cyklu 2022L:
1. Gruba J, Zadurska M, Siemińska-Piekarczyk B. (2010). Wybrane zagadnienia logopedyczne część II s,z,c,dz. KOMLOGO. Gliwice 2010 (tylko część dot. ortodoncji !!!) |
W cyklu 2022Ln:
1. Gruba J, Zadurska M, Siemińska-Piekarczyk B. (2010). Wybrane zagadnienia logopedyczne część II s,z,c,dz. KOMLOGO. Gliwice 2010 (tylko część dot. ortodoncji !!!) |
W cyklu 2023L:
Literatura |
W cyklu 2023Ln:
Literatura |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Uczestnictwo w zajęciach (wykład) 15 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
W cyklu 2021Ln:
Uczestnictwo w zajęciach (wykład) 15 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
W cyklu 2022L:
Uczestnictwo w zajęciach (wykład) 12 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
W cyklu 2022Ln:
Uczestnictwo w zajęciach (wykład) 15 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: