Podstawy neurologii LO-3F-PON
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawy anatomii, fizjologii, rozwoju układu nerwowego. Charakterystyka chorób układu nerwowego u dzieci i dorosłych ze szczególnym uwzględnieniem zespołów, którym towarzyszą zaburzenia mowy. Metody badań diagnostycznych w neurologii.
W cyklu 2022Z:
1. Anatomia i fizjologia układu nerwowego – podstawy 2. Rozwój układu nerwowego, plastyczność, zaburzenia rozwojowe 3. Rozwój dziecka w pierwszych latach życia, aspekt wcześniactwa 4. Uszkodzenie układu nerwowego – objawy z układu piramidowego, pozapiramidowego i móżdżku (wzorce ruchowe - filmy) 5. Inne mechanizmy (choroby) prowadzące do uszkodzenia / dysfunkcji układu nerwowego, objawy zaburzeń układu nerwowego 6. Padaczka, zespoły padaczkowe, encefalopatie (morfologia napadów – filmy) 7. Mózgowe porażenie dziecięce (uszkodzenie, wzorce ruchowe – filmy) 8. Badania diagnostyczne (dodatkowe) stosowane w neurologii |
W cyklu 2022Zn:
WYKŁAD: 2. Rozwój układu nerwowego, plastyczność, zaburzenia rozwojowe 3. Rozwój dziecka w pierwszych latach życia, aspekt wcześniactwa 4. Uszkodzenie układu nerwowego – objawy z układu piramidowego, pozapiramidowego i móżdżku (wzorce ruchowe - filmy) 5. Inne mechanizmy (choroby) prowadzące do uszkodzenia / dysfunkcji układu nerwowego, objawy zaburzeń układu nerwowego 6. Padaczka, zespoły padaczkowe, encefalopatie (morfologia napadów – filmy) 7. Mózgowe porażenie dziecięce (uszkodzenie, wzorce ruchowe – filmy) 8. Badania diagnostyczne (dodatkowe) stosowane w neurologii |
W cyklu 2023Z:
1. Anatomia i fizjologia układu nerwowego – podstawy 2. Rozwój układu nerwowego, plastyczność, zaburzenia rozwojowe 3. Rozwój dziecka w pierwszych latach życia, aspekt wcześniactwa 4. Uszkodzenie układu nerwowego – objawy z układu piramidowego, pozapiramidowego i móżdżku (wzorce ruchowe - filmy) 5. Inne mechanizmy (choroby) prowadzące do uszkodzenia / dysfunkcji układu nerwowego, objawy zaburzeń układu nerwowego 6. Padaczka, zespoły padaczkowe, encefalopatie (morfologia napadów – filmy) 7. Mózgowe porażenie dziecięce (uszkodzenie, wzorce ruchowe – filmy) 8. Badania diagnostyczne (dodatkowe) stosowane w neurologii |
W cyklu 2023Zn:
WYKŁAD: 2. Rozwój układu nerwowego, plastyczność, zaburzenia rozwojowe 3. Rozwój dziecka w pierwszych latach życia, aspekt wcześniactwa 4. Uszkodzenie układu nerwowego – objawy z układu piramidowego, pozapiramidowego i móżdżku (wzorce ruchowe - filmy) 5. Inne mechanizmy (choroby) prowadzące do uszkodzenia / dysfunkcji układu nerwowego, objawy zaburzeń układu nerwowego 6. Padaczka, zespoły padaczkowe, encefalopatie (morfologia napadów – filmy) 7. Mózgowe porażenie dziecięce (uszkodzenie, wzorce ruchowe – filmy) 8. Badania diagnostyczne (dodatkowe) stosowane w neurologii |
W cyklu 2024Z:
1. Anatomia i fizjologia układu nerwowego – podstawy 2. Rozwój układu nerwowego, plastyczność, zaburzenia rozwojowe 3. Rozwój dziecka w pierwszych latach życia, aspekt wcześniactwa 4. Uszkodzenie układu nerwowego – objawy z układu piramidowego, pozapiramidowego i móżdżku (wzorce ruchowe - filmy) 5. Inne mechanizmy (choroby) prowadzące do uszkodzenia / dysfunkcji układu nerwowego, objawy zaburzeń układu nerwowego 6. Padaczka, zespoły padaczkowe, encefalopatie (morfologia napadów – filmy) 7. Mózgowe porażenie dziecięce (uszkodzenie, wzorce ruchowe – filmy) 8. Badania diagnostyczne (dodatkowe) stosowane w neurologii |
W cyklu 2024Zn:
WYKŁAD: 2. Rozwój układu nerwowego, plastyczność, zaburzenia rozwojowe 3. Rozwój dziecka w pierwszych latach życia, aspekt wcześniactwa 4. Uszkodzenie układu nerwowego – objawy z układu piramidowego, pozapiramidowego i móżdżku (wzorce ruchowe - filmy) 5. Inne mechanizmy (choroby) prowadzące do uszkodzenia / dysfunkcji układu nerwowego, objawy zaburzeń układu nerwowego 6. Padaczka, zespoły padaczkowe, encefalopatie (morfologia napadów – filmy) 7. Mózgowe porażenie dziecięce (uszkodzenie, wzorce ruchowe – filmy) 8. Badania diagnostyczne (dodatkowe) stosowane w neurologii |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna budowę i funkcję ośrodkowego układu nerwowego człowieka.
Zna i opisuje czynniki uszkadzające strukturę i działanie ośrodkowego układu nerwowego.
Zna i opisuje wybrane zespoły chorobowe będące wynikiem zamian patologicznych układu nerwowego.
Umiejętności
Potrafi wyjaśnić związek między zaburzeniami układu nerwowego a dysfunkcjami psychofizycznymi człowieka.
Potrafi dostrzec relację studiowanej dyscypliny z wiedzą z zakresu neurologii.
Kompetencje społeczne
Jest przekonany o potrzebie współpracy z neurologami podczas diagnozowania i usprawniania osób z zaburzeniami mowy o etiologii neurogennej.
Jest wrażliwy na potrzeby osób z chorobami i zespołami chorobowymi OUN.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Steinborn B. (2017 i każde następne wydanie). Neurologia wieku rozwojowego. PZWL Konturek S. (1998, wyd. II i każde następne). Neurofizjologia człowieka. Kraków: Wydawnictwo U.J. |
W cyklu 2022Zn:
Steinborn B. (2017 i każde następne wydanie). Neurologia wieku rozwojowego. PZWL Konturek S. (1998, wyd. II i każde następne). Neurofizjologia człowieka. Kraków: Wydawnictwo U.J. |
W cyklu 2023Z:
Steinborn B. (2017 i każde następne wydanie). Neurologia wieku rozwojowego. PZWL Konturek S. (1998, wyd. II i każde następne). Neurofizjologia człowieka. Kraków: Wydawnictwo U.J. |
W cyklu 2023Zn:
Steinborn B. (2017 i każde następne wydanie). Neurologia wieku rozwojowego. PZWL Konturek S. (1998, wyd. II i każde następne). Neurofizjologia człowieka. Kraków: Wydawnictwo U.J. |
W cyklu 2024Z:
Steinborn B. (2017 i każde następne wydanie). Neurologia wieku rozwojowego. PZWL Konturek S. (1998, wyd. II i każde następne). Neurofizjologia człowieka. Kraków: Wydawnictwo U.J. |
W cyklu 2024Zn:
Steinborn B. (2017 i każde następne wydanie). Neurologia wieku rozwojowego. PZWL |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOSĆI Godziny kontaktowe np. wykład z Neurologii : 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 Przygotowanie się do egzaminu 20 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 0 Inne formy 0 Sumaryczna liczba punktów ECTS za ten przedmiot 2 |
W cyklu 2022Zn:
FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOSĆI Godziny kontaktowe np. wykład z Neurologii : 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 Przygotowanie się do egzaminu 20 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 0 Inne formy 0 Sumaryczna liczba punktów ECTS za ten przedmiot 2 |
W cyklu 2023Z:
FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOSĆI Godziny kontaktowe np. wykład z Neurologii : 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 Przygotowanie się do egzaminu 20 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 0 Inne formy 0 Sumaryczna liczba punktów ECTS za ten przedmiot 2 |
W cyklu 2023Zn:
FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOSĆI Godziny kontaktowe np. wykład z Neurologii : 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 Przygotowanie się do egzaminu 20 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 0 Inne formy 0 Sumaryczna liczba punktów ECTS za ten przedmiot 2 |
W cyklu 2024Z:
FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOSĆI Godziny kontaktowe np. wykład z Neurologii : 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 Przygotowanie się do egzaminu 20 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 0 Inne formy 0 Sumaryczna liczba punktów ECTS za ten przedmiot 2 |
W cyklu 2024Zn:
FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOSĆI Godziny kontaktowe np. wykład z Neurologii : 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 Przygotowanie się do egzaminu 20 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 0 Inne formy 0 Sumaryczna liczba punktów ECTS za ten przedmiot 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: