Psychologia ogólna LO-3F-POG
TREŚCI PROGRAMOWE
Wprowadzenie – czym zajmuje się psychologia, główne szkoły psychologiczne.
Procesy poznawcze i ich neurobiologiczne podłoże: percepcja, uwaga, pamięć, myślenie i rozwiązywanie problemów. Inteligencja – pomiar, testy, pojęcie ilorazu inteligencji, różne koncepcje inteligencji, niepełnosprawność intelektualna, inteligencja wybitna.
Popędy i procesy motywacyjne – popędy i instynkty, homeostaza, potrzeby psychiczne i społeczne. Emocje – rola emocji, relacja emocje/poznanie, rozwój emocjonalny. Zaburzenia w regulacji emocji z perspektywy psychospołecznej i biologicznej.
Biologiczne i psychologiczne aspekty stresu.
Osobowość i różnice indywidualne. Temperament jako biologiczny składnik osobowości –metody badania i funkcjonalne znaczenie temperamentu.
W cyklu 2021Z:
Tematy omawiane podczas zajęć: 2. Uczenie się i zachowanie 3. Biologiczne podstawy procesów psychicznych 3. Procesy pamięciowe 4. Psychologia procesów poznawczych 5. Różnice indywidualne 6. Główne koncepcje osobowości 7. Specyfika badań psychologicznych. Zastosowania psychologii. |
W cyklu 2021Zn:
Tematy omawiane podczas zajęć: 2. Uczenie się i zachowanie 3. Biologiczne podstawy procesów psychicznych 3. Procesy pamięciowe 4. Psychologia procesów poznawczych 5. Różnice indywidualne 6. Główne koncepcje osobowości 7. Specyfika badań psychologicznych. Zastosowania psychologii. |
W cyklu 2022Z:
Tematy omawiane podczas zajęć: 2. Uczenie się i zachowanie 3. Biologiczne podstawy procesów psychicznych 3. Procesy pamięciowe 4. Psychologia procesów poznawczych 5. Różnice indywidualne 6. Główne koncepcje osobowości 7. Specyfika badań psychologicznych. Zastosowania psychologii. |
W cyklu 2022Zn:
Tematy omawiane podczas zajęć: 2. Uczenie się i zachowanie 3. Biologiczne podstawy procesów psychicznych 3. Procesy pamięciowe 4. Psychologia procesów poznawczych 5. Różnice indywidualne 6. Główne koncepcje osobowości 7. Specyfika badań psychologicznych. Zastosowania psychologii. |
W cyklu 2023Z:
Tematy omawiane podczas zajęć: 2. Uczenie się i zachowanie 3. Biologiczne podstawy procesów psychicznych 3. Procesy pamięciowe 4. Psychologia procesów poznawczych 5. Różnice indywidualne 6. Główne koncepcje osobowości 7. Specyfika badań psychologicznych. Zastosowania psychologii. |
W cyklu 2023Zn:
Tematy omawiane podczas zajęć: 2. Uczenie się i zachowanie 3. Biologiczne podstawy procesów psychicznych 3. Procesy pamięciowe 4. Psychologia procesów poznawczych 5. Różnice indywidualne 6. Główne koncepcje osobowości 7. Specyfika badań psychologicznych. Zastosowania psychologii. |
W cyklu 2024Z:
Tematy omawiane podczas zajęć: 2. Uczenie się i zachowanie 3. Procesy pamięciowe 4. Psychologia procesów poznawczych 5. Różnice indywidualne 6. Główne koncepcje osobowości 7. Specyfika badań psychologicznych. Zastosowania psychologii. 8. Psychologia a świat - główne obszary badań psychologicznych |
W cyklu 2024Zn:
Tematy omawiane podczas zajęć: 2. Uczenie się i zachowanie 3. Procesy pamięciowe 4. Psychologia procesów poznawczych 5. Różnice indywidualne 6. Główne koncepcje osobowości 7. Specyfika badań psychologicznych. Zastosowania psychologii. 8. Psychologia a świat - główne obszary badań psychologicznych |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Potrafi scharakteryzować główne kierunki psychologii oraz zdefiniować ich podstawowe pojęcia i terminy. Potrafi opisać procesy poznawcze oraz ich neurobiologiczne podłoże.
Zna psychologiczne i fizjologiczne koncepcje stresu, potrafi rozróżniać style radzenia sobie ze stresem.
Zna podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego.
Umiejętności
Posiada umiejętność analizowania i interpretowania procesów emocjonalno-motywacyjnych.
Potrafi rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia ucznia.
Potrafi radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu podstaw psychologii.
Kryteria oceniania
WYKŁAD - Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte); ocena pozytywna >65% poprawnych odpowiedzi
Obecność na zajęciach weryfikowana przez sprawdzanie listy obecności.
Literatura
CICCARELLI, S. K., WHITE, N., Psychologia, Poznań 2015
ZIMBARDO P.G., GERRIG R. J., Psychologia i życie, Warszawa 2022
Zimbardo, P., McCann, V., Johnson R., Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 1. Podstawy psychologii, 2017.
STRELAU J., DOLIŃSKI D. (red.), Psychologia T. 1 i 2, Gdańsk 2008
KALAT J. Biologiczne podstawy psychologii, PWN Warszawa 2006
Literatura uzupełniająca:
Goleman D. Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina of Poznań, Poznań 1997 Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J. (red) Mózg a zachowanie, PWN Warszawa 2005
Zimbardo Ph. G.,Johnson R.L., McCann V.(2010/2017) Psychologia kluczowe koncepcje, Warszawa : PWN, tomy 2,3,4,5
W cyklu 2021Z:
CICCARELLI, S. K., WHITE, N., Psychologia, Poznań 2015 Literatura uzupełniająca: Dodatkowe źródła zostaną wskazane podczas zajęć. |
W cyklu 2021Zn:
CICCARELLI, S. K., WHITE, N., Psychologia, Poznań 2015 Literatura uzupełniająca: Dodatkowe źródła zostaną wskazane podczas zajęć. |
W cyklu 2022Z:
CICCARELLI, S. K., WHITE, N., Psychologia, Poznań 2015 Literatura uzupełniająca: Dodatkowe źródła zostaną wskazane podczas zajęć. |
W cyklu 2022Zn:
CICCARELLI, S. K., WHITE, N., Psychologia, Poznań 2015 Literatura uzupełniająca: Dodatkowe źródła zostaną wskazane podczas zajęć. |
W cyklu 2023Z:
CICCARELLI, S. K., WHITE, N., Psychologia, Poznań 2015 Literatura uzupełniająca: Literatura uzupełniająca: Dodatkowe źródła zostaną wskazane podczas zajęć. |
W cyklu 2023Zn:
CICCARELLI, S. K., WHITE, N., Psychologia, Poznań 2015 Literatura uzupełniająca: Literatura uzupełniająca: Dodatkowe źródła zostaną wskazane podczas zajęć. |
W cyklu 2024Z:
CICCARELLI, S. K., WHITE, N., Psychologia, Poznań 2015 Literatura uzupełniająca: Dodatkowe źródła zostaną wskazane podczas zajęć. |
W cyklu 2024Zn:
CICCARELLI, S. K., WHITE, N., Psychologia, Poznań 2015 Literatura uzupełniająca: Dodatkowe źródła zostaną wskazane podczas zajęć. |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA Liczba punktów ECTS - 4 |
W cyklu 2021Zn:
METODY KSZTAŁCENIA Liczba punktów ECTS - 4 |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA Liczba punktów ECTS - 4 |
W cyklu 2022Zn:
METODY KSZTAŁCENIA Liczba punktów ECTS - 4 |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA Liczba punktów ECTS - 4 Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (test zawierający 30 pytań zamkniętych i 1-5 pytań otwartych). |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA Liczba punktów ECTS - 4 Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (test zawierający 30 pytań zamkniętych i 1-5 pytań otwartych). |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA Liczba punktów ECTS - 4 Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (test zawierający 30 pytań zamkniętych i 1-5 pytań otwartych). |
W cyklu 2024Zn:
METODY KSZTAŁCENIA Liczba punktów ECTS - 4 Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (test zawierający 30 pytań zamkniętych i 1-5 pytań otwartych). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: