Podstawy foniatrii LO-3F-POF
TREŚCI PROGRAMOWE
Anatomia i fizjologia narządu głosu. Oddychanie statyczne i dynamiczne. Podparcie oddechowe. Fizjologiczny rozwój głosu. Głos eufoniczny. Mutacja i jej zaburzenia. Klasyfikacja zaburzeń głosu. Rehabilitacja głosu i mowy po leczeniu raka krtani. Anatomia i fizjologia podniebienia. Niewydolność podniebienno-gardłowa. Rozszczep podniebienia - problemy foniatryczne.
W cyklu 2021L:
TREŚCI WYKŁADU: - Oddychanie statyczne i dynamiczne. - Podparcie oddechowe. - Fizjologiczny rozwój głosu. - Głos eufoniczny. - Mutacja i jej zaburzenia. - Klasyfikacja zaburzeń głosu. - Rehabilitacja głosu i mowy po leczeniu raka krtani. - Anatomia i fizjologia podniebienia. - Niewydolność podniebienno-gardłowa. - Rozszczep podniebienia - problemy foniatryczne. |
W cyklu 2021Ln:
TREŚCI WYKŁADU: - Oddychanie statyczne i dynamiczne. - Podparcie oddechowe. - Fizjologiczny rozwój głosu. - Głos eufoniczny. - Mutacja i jej zaburzenia. - Klasyfikacja zaburzeń głosu. - Rehabilitacja głosu i mowy po leczeniu raka krtani. - Anatomia i fizjologia podniebienia. - Niewydolność podniebienno-gardłowa. - Rozszczep podniebienia - problemy foniatryczne. |
W cyklu 2022L:
TREŚCI WYKŁADU: - Oddychanie statyczne i dynamiczne. - Podparcie oddechowe. - Fizjologiczny rozwój głosu. - Głos eufoniczny. - Mutacja i jej zaburzenia. - Klasyfikacja zaburzeń głosu. - Rehabilitacja głosu i mowy po leczeniu raka krtani. - Anatomia i fizjologia podniebienia. - Niewydolność podniebienno-gardłowa. - Rozszczep podniebienia - problemy foniatryczne. |
W cyklu 2022Ln:
TREŚCI WYKŁADU: - Oddychanie statyczne i dynamiczne. - Podparcie oddechowe. - Fizjologiczny rozwój głosu. - Głos eufoniczny. - Mutacja i jej zaburzenia. - Klasyfikacja zaburzeń głosu. - Rehabilitacja głosu i mowy po leczeniu raka krtani. - Anatomia i fizjologia podniebienia. - Niewydolność podniebienno-gardłowa. - Rozszczep podniebienia - problemy foniatryczne. |
W cyklu 2023L:
WYKŁAD: 1. Propedeutyka foniatrii. |
W cyklu 2023Ln:
WYKŁAD: 1. Propedeutyka foniatrii. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2021Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawy foniatrii oraz anatomię i fizjologię krtani.
Zna klasyfikację zaburzeń głosu.
Zna przyczyny zaburzeń głosu i ich związek z jakością głosu.
Umiejętności
Zauważa różnice między głosem prawidłowym a nieprawidłowym.
Potrafi przeprowadzić podstawowe ćwiczenia oddechowe wraz z podstawowymi ćwiczeniami z manewrami manualnymi na szyi.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość konieczności przestrzegania zasad higieny i profilaktyki zaburzeń głosu.
Ma świadomość konieczności współpracy logopedy z foniatrą.
Kryteria oceniania
NAKŁAD PRACY STUDENTA:
- liczba godzin kontaktowych - 15 g. (st. stacjonarne) /12g. (studia niestacj.)
- liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia z oceną - 15 g.
Liczba punktów ECST: 1
Praktyki zawodowe
Do przedmiotu nie ma praktyk.
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
1. Maniecka-Aleksandrowicz B., 2005, Zaburzenia głosu [w:] G. Janczewski (red.) Otolaryngologia Praktyczna-podręcznik dla studentów i lekarzy t. II, Wydawnictwo Medyczne Via Medica, Gdańsk.
2. Domeracka – Kołodziej A., Maniecka – Aleksandrowicz B., 2002, Morfologiczne podstawy czynności fonacyjnej krtani, "Magazyn otorynolaryngologiczny", I, 4, s. 98 – 102.
3. Domeracka – Kołodziej A., Maniecka – Aleksandrowicz B., 2002, Czynniki miejscowe i ogólne wpływające na czynność fonacyjną krtani, "Magazyn otorynolaryngologiczny", I, 3, s. 59 – 67.
4. Domeracka – Kołodziej A., 2003, Porażenia fałdów głosowych, [w:] Janczewski G., Osuch Wójcikiewicz E. (red.), Ostry dyżur - otorynolaryngologia, Medica Press, Bielsko-Biała, s. 230-241.
5. Domeracka – Kołodziej A., 2003, Bezgłos; [w:] „Ostry dyżur otorynolaryngologia Janczewski G., Osuch Wójcikiewicz E. (red.), Ostry dyżur - otorynolaryngologia, Medica Press, Bielsko-Biała, s. 241 – 247.
6. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B., Osuch-Wójcikiewicz E, Nyckowska J., Bruzgielewicz A., Chęciński P., Jakubowska E., 2006, Rehabilitacja głosu i mowy u chorych po usunięciu krtani z zastosowaniem protez głosowych typu Provox; "Otorynolaryngologia", 5(3), s. 19-23.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
1. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B., Grzanka A., 2002, Jakość głosu u nauczycieli z chorobami zawodowymi narządu głosu, „Otolaryngologia”, t.1, nr 2, s.105-112.
2. Sielska-Badurek E., Kazanecka E., Osuch-Wójcikiewicz E., Domeracka-Kołodziej A., 2012, Rola foniatry w multidyscyplinarnej opiece nad wokalistami, , „Otolaryngologia”, t.11, nr 3, s.87-94
W cyklu 2021L:
Literatura podana jest w zakładce - niezależnie od cyklu. |
W cyklu 2021Ln:
Literatura podana jest w zakładce - niezależnie od cyklu. |
W cyklu 2022L:
Literatura podana jest w zakładce - niezależnie od cyklu. |
W cyklu 2022Ln:
Literatura podana jest w zakładce - niezależnie od cyklu. |
W cyklu 2023L:
LITERATURA PODSTAWOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJACA: |
W cyklu 2023Ln:
LITERATURA PODSTAWOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJACA: |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Zalecane jest systematyczne przyswajanie zagadnień podawanych na poprzednim wykładzie przed następnym wykładem, ponieważ treści przedmiotu ściśle są ze sobą powiązane. NAKŁAD PRACY STUDENTA: - liczba godzin kontaktowych - 15 g. - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia z oceną - 15 g. Liczba punktów ECST: 1 |
W cyklu 2021Ln:
Zalecane jest systematyczne przyswajanie zagadnień podawanych na poprzednim wykładzie przed następnym wykładem, ponieważ treści przedmiotu ściśle są ze sobą powiązane. NAKŁAD PRACY STUDENTA: - liczba godzin kontaktowych - 12g. - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia z oceną - 15 g. Liczba punktów ECST: 1 |
W cyklu 2022L:
Zalecane jest systematyczne przyswajanie zagadnień podawanych na poprzednim wykładzie przed następnym wykładem, ponieważ treści przedmiotu ściśle są ze sobą powiązane. NAKŁAD PRACY STUDENTA: - liczba godzin kontaktowych - 15 g. - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia z oceną - 15 g. Liczba punktów ECST: 1 |
W cyklu 2022Ln:
Zalecane jest systematyczne przyswajanie zagadnień podawanych na poprzednim wykładzie przed następnym wykładem, ponieważ treści przedmiotu ściśle są ze sobą powiązane. NAKŁAD PRACY STUDENTA: - liczba godzin kontaktowych - 12g. - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia z oceną - 15 g. Liczba punktów ECST: 1 |
W cyklu 2023L:
FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI METODY KSZTAŁCENIA: Zalecane jest systematyczne przyswajanie zagadnień podawanych na poprzednim wykładzie przed następnym wykładem, ponieważ treści przedmiotu ściśle są ze sobą powiązane. Godziny kontaktowe: wykład 15 godzin SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 1 |
W cyklu 2023Ln:
FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI METODY KSZTAŁCENIA: Zalecane jest systematyczne przyswajanie zagadnień podawanych na poprzednim wykładzie przed następnym wykładem, ponieważ treści przedmiotu ściśle są ze sobą powiązane. Godziny kontaktowe: wykład 12 godzin SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: