Profilaktyka logopedyczna w aspekcie pedagogicznym LO-3F-PLP
TREŚCI PROGRAMOWE
Czynniki warunkujące prawidłowe kształtowanie się komunikacji językowej. Periodyzacja kształtowania się komunikacji językowe - normy rozwojowe. Okres prenatalny: rozwój dziecka w okresie życia płodowego. Czynniki okołoporodowe – dzieci z grup ryzyka. Okres pourodzeniowy. Okres niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa: -integracja odruchów; karmienie naturalne i sztuczne oraz jego skutki; podawanie pokarmów stałych; prawidłowe czynności fizjologiczne w obrębie aparatu artykulacyjnego – odgryzanie, żucie, połykanie; oddychanie prawidłowe i nieprawidłowe oraz jego skutki; parafunkcje i ich zapobieganie, higiena jamy ustnej; zapewnienie w miarę potrzeby opieki specjalistycznej. Profilaktyka zaburzeń słuchu.
W cyklu 2022L:
WYKŁAD 1. Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy 2. Kształtowanie się mowy dziecka – normy rozwojowe. 3. Okres prenatalny: rozwój dziecka w okresie życia płodowego (pod kątem rozwoju mowy). 4. Czynniki okołoporodowe – dzieci z grup ryzyka. 5. Okres pourodzeniowy. 6. Okres niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa: -integracja odruchów; karmienie naturalne i sztuczne oraz jego skutki; podawanie pokarmów stałych; prawidłowe czynności fizjologiczne w obrębie aparatu artykulacyjnego – odgryzanie, żucie, połykanie; oddychanie prawidłowe i nieprawidłowe oraz jego skutki; parafunkcje i ich zapobieganie, higiena jamy ustnej; zapewnienie w miarę potrzeby opieki specjalistycznej. 7. Profilaktyka zaburzeń słuchu. |
W cyklu 2022Ln:
WYKŁAD 1. Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy 2. Kształtowanie się mowy dziecka – normy rozwojowe. 3. Okres prenatalny: rozwój dziecka w okresie życia płodowego (pod kątem rozwoju mowy). 4. Czynniki okołoporodowe – dzieci z grup ryzyka. 5. Okres pourodzeniowy. 6. Okres niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa: -integracja odruchów; karmienie naturalne i sztuczne oraz jego skutki; podawanie pokarmów stałych; prawidłowe czynności fizjologiczne w obrębie aparatu artykulacyjnego – odgryzanie, żucie, połykanie; oddychanie prawidłowe i nieprawidłowe oraz jego skutki; parafunkcje i ich zapobieganie, higiena jamy ustnej; zapewnienie w miarę potrzeby opieki specjalistycznej. 7. Profilaktyka zaburzeń słuchu. |
W cyklu 2023L:
1. Medyczne podstawy logopedii; biologiczne podstawy mowy w tym czynniki ryzyka w okresie pre-, peri- i postnatalnym i ich negatywny wpływ na całościowy rozwój jednostki. |
W cyklu 2023Ln:
1. Medyczne podstawy logopedii; biologiczne podstawy mowy w tym czynniki ryzyka w okresie pre-, peri- i postnatalnym i ich negatywny wpływ na całościowy rozwój jednostki. |
W cyklu 2024L:
TREŚCI PROGRAMOWE:
|
W cyklu 2024Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE:
|
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna medyczne podstawy logopedii; biologiczne podstawy mowy w tym czynniki ryzyka w okresie pre-, peri- i postnatalnym i ich negatywny wpływ na całościowy rozwój jednostki.
Rozumie pedagogiczne podstawy logopedii i działań profilaktyczno-wspomagających; rozwój i kształtowanie się komunikacji językowej, czynniki wpływające negatywnie.
Zna podstawowe zasady diagnostyki logopedycznej czynności prymarnych i odruchów orofacjalnych.
Zna zasady i metody działań profilaktycznych w szkole i przedszkolu, konstruowanie zajęć o charakterze profilaktycznym; zagadnienia edukacji zdrowotnej, dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
Umiejętności
Umie analizować i stosować diagnostykę logopedyczną czynności prymarnych i odruchów orofacjalnych (oddychanie, połykanie, odgryzanie, żucie) oceniając ich poziom; analizować i oceniać rozwój i kształtowanie się systemu językowego
Umie analizować działania profilaktyczno-wspomagające, stosować profilaktykę logopedyczną: przygotować i przeprowadzić zajęcia ortofoniczne w grupie dzieci w zróżnicowanym wieku (3-7 lat).
Kompetencje społeczne
Ma świadomość wykorzystania zdobytej wiedzy w analizie przebiegu prowadzonych zajęć oraz w rozwiązywaniu problemów praktycznych. Jest gotów do poszukiwania wiedzy, a w przypadku problemów – zwracania się do doświadczonych logopedów, zasięgania ich opinii współdziałania z nimi.
Literatura
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r. 2. D. Pluta-Wojciechowska, "Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego", Wydawnictwo Ergo-Sum, 2013. 3. Stecko E. "Logopedia małego dziecka", Warszawa 2013 4. J. Cieszyńska, M. Korendo ”Wczesna interwencja terapeutyczna” Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008r. 5. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r. Litera uzupełniająca 1. D. Lipiec ”Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym” [w:] ”Diagnoza i terapia w logopedii” pod redakcją J. Porayskiego-Pomsty, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2008r. |
W cyklu 2022Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r. 2. D. Pluta-Wojciechowska, "Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego", Wydawnictwo Ergo-Sum, 2013. 3. Stecko E. "Logopedia małego dziecka", Warszawa 2013 4. J. Cieszyńska, M. Korendo ”Wczesna interwencja terapeutyczna” Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008r. 5. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r. Litera uzupełniająca 1. D. Lipiec ”Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym” [w:] ”Diagnoza i terapia w logopedii” pod redakcją J. Porayskiego-Pomsty, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2008r. |
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r. 2. D. Pluta-Wojciechowska, "Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego", Wydawnictwo Ergo-Sum, 2013. 3. Stecko E. "Logopedia małego dziecka", Warszawa 2013 4. J. Cieszyńska, M. Korendo ”Wczesna interwencja terapeutyczna” Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008r. 5. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r. Litera uzupełniająca 1. D. Lipiec ”Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym” [w:] ”Diagnoza i terapia w logopedii” pod redakcją J. Porayskiego-Pomsty, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2008r. |
W cyklu 2023Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r. 2. D. Pluta-Wojciechowska, "Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego", Wydawnictwo Ergo-Sum, 2013. 3. Stecko E. "Logopedia małego dziecka", Warszawa 2013 4. J. Cieszyńska, M. Korendo ”Wczesna interwencja terapeutyczna” Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008r. 5. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r. Litera uzupełniająca 1. D. Lipiec ”Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym” [w:] ”Diagnoza i terapia w logopedii” pod redakcją J. Porayskiego-Pomsty, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2008r. |
W cyklu 2024L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Emiluta-Rozya, D. (2006). Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: CMPPP. Litera uzupełniająca 1. Lipiec, D. (2008). Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. W: J Porayski-Pomsa (red.,), Diagnoza i terapia w logopedii. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA. |
W cyklu 2024Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Emiluta-Rozya, D. (2006). Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: CMPPP. Litera uzupełniająca 1. Lipiec, D. (2008). Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. W: J Porayski-Pomsa (red.,), Diagnoza i terapia w logopedii. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: wykłady Nakład pracy studenta: 1. liczba godzin kontaktowych -wykłady-15 godzin 2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć-5 godzin 3. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu-10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: wykłady Nakład pracy studenta: 1. liczba godzin kontaktowych -wykłady-12 godzin 2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć-5 godzin 3. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu-10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
W cyklu 2024L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
W cyklu 2024Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: