Podstawy pracy logopedycznej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną LO-3F-PLN
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawowe pojęcia z zakresu niepełnosprawności intelektualnej. Pojęcie inteligencji i jej rodzaje. Funkcjonowanie mózgu i umysłu a myślenie i język. Zaburzenia procesów poznawczych u osób z niepełnosprawnością intelektualną. Możliwości komunikacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zasady i metody terapii logopedycznej osób niepełnosprawnych intelektualnie. Studia przypadków osób z różnym poziomem niepełnosprawności intelektualnej, analiza zachowań i możliwości komunikacyjnych oraz postępowania terapeutycznego na podstawie hospitacji zajęć logopedycznych i projekcji filmów podejmujących problematykę niepełnosprawności intelektualnej.
W cyklu 2022L:
Diagnoza funkcjonowania dziecka małego |
W cyklu 2022Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: |
W cyklu 2023Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zapoznał się z pojęciem i istotą niepełnosprawności intelektualnej.
Zna pojęcie inteligencji i jej rodzaje.
Ma wiedzę na temat zależności pomiędzy funkcjonowaniem mózgu i umysłu a myśleniem i językiem.
Zna różne stanowiska dotyczące przyczyn niepełnosprawności intelektualnej.
Umiejętności
Potrafi opisać funkcjonowanie osób o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej i występujące u nich zaburzenia mowy.
Posiada zdolność odpowiedniego doboru metod terapii logopedycznej osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość specjalistycznej wiedzy i umiejętności z zakresu logopedycznej diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w nawiązaniu do samooceny własnej kompetencji i umiejętności w tym zakresie.
Ma przekonanie o znaczeniu zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Literatura
W cyklu 2022L:
Bielska, Beata. 2001. „Malowanie rękami jako niekonwencjonalna forma ekspresji”. Szkoła |
W cyklu 2022Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: |
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: |
W cyklu 2023Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: |
Uwagi
W cyklu 2022Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład: wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; oglądanie filmów i nagrań dvd. Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy. Warsztaty: zajęcia praktyczne z zakresu wybranych metod wspomagających terapię logopedyczną osób z niepełnosprawnością intelektualną. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - wykład (12 godzin), ćwiczenia (6 godzin) = 19 godzin 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz. |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład: wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; oglądanie filmów i nagrań dvd. Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy. Warsztaty: zajęcia praktyczne z zakresu wybranych metod wspomagających terapię logopedyczną osób z niepełnosprawnością intelektualną. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - wykład (15 godzin), ćwiczenia (5 godzin), warsztaty (10 godzin) = 30 godzin 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. |
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład: wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; oglądanie filmów i nagrań dvd. Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy. Warsztaty: zajęcia praktyczne z zakresu wybranych metod wspomagających terapię logopedyczną osób z niepełnosprawnością intelektualną. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - wykład (12 godzin), ćwiczenia (6 godzin) = 19 godzin 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: