Psychologia kliniczna LO-3F-PKL
TREŚCI PROGRAMOWE
Specyficzne cechy psychologii klinicznej jako dziedziny teoretycznej i stosowanej. Działy psychologii klinicznej. Orientacja patogenetyczna i salutogenetyczna w psychologii klinicznej. Pojęcie normy i patologii w psychologii klinicznej. Sposoby odróżniania zachowań normatywnych od patologicznych: kryterium statystyczne, społeczno-kliniczne, rozwojowe i psychiatryczne. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych. Paradygmaty psychologii klinicznej: biologiczny, poznawczy, uczenia się, psychoanalityczny, humanistyczny – podstawowe idee, obszary zainteresowań, leczenie. Wybrane zagadnienia psychopatologii wieku rozwojowego. Wprowadzenie w problematykę stresu i radzenia sobie. Pojęcie i modele diagnozy psychologicznej. Podstawy klinicznej diagnozy psychologicznej. Metody pomocy psychologicznej (metody psychologii klinicznej, promocja zdrowia, profilaktyka, poradnictwo, interwencja kryzysowa).
W cyklu 2022L:
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów kierunków pedagogicznych z podstawowymi pojęciami i problemami psychologii klinicznej, klasyfikacją zaburzeń rozwojowych, ich objawami, etiologią, psychologicznymi mechanizmami leżącymi u ich podłoża oraz metodami diagnozy i terapii. Treści ogólne przedmiotu: Dotyczą zadań psychologii klinicznej, normy i patologii klinicznej, psychologicznej diagnozy zaburzeń psychicznych, ich klasyfikacji oraz promocji zdrowia i prewencji psychopatologii. |
W cyklu 2022Ln:
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów kierunków pedagogicznych z podstawowymi pojęciami i problemami psychologii klinicznej, klasyfikacją zaburzeń rozwojowych, ich objawami, etiologią, psychologicznymi mechanizmami leżącymi u ich podłoża oraz metodami diagnozy i terapii. Treści ogólne przedmiotu: Dotyczą zadań psychologii klinicznej, normy i patologii klinicznej, psychologicznej diagnozy zaburzeń psychicznych, ich klasyfikacji oraz promocji zdrowia i prewencji psychopatologii. |
W cyklu 2023L:
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów kierunków pedagogicznych z podstawowymi pojęciami i problemami psychologii klinicznej, klasyfikacją zaburzeń rozwojowych, ich objawami, etiologią, psychologicznymi mechanizmami leżącymi u ich podłoża oraz metodami diagnozy i terapii. Treści ogólne przedmiotu: Dotyczą zadań psychologii klinicznej, normy i patologii klinicznej, psychologicznej diagnozy zaburzeń psychicznych, ich klasyfikacji oraz promocji zdrowia i prewencji psychopatologii. |
W cyklu 2023Ln:
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów kierunków pedagogicznych z podstawowymi pojęciami i problemami psychologii klinicznej, klasyfikacją zaburzeń rozwojowych, ich objawami, etiologią, psychologicznymi mechanizmami leżącymi u ich podłoża oraz metodami diagnozy i terapii. Treści ogólne przedmiotu: Dotyczą zadań psychologii klinicznej, normy i patologii klinicznej, psychologicznej diagnozy zaburzeń psychicznych, ich klasyfikacji oraz promocji zdrowia i prewencji psychopatologii. |
W cyklu 2024L:
Plan wykładów: Plan ćwiczń: |
W cyklu 2024Ln:
Plan wykładów: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2021Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada elementarną wiedzę na temat metodologicznych powiązań pomiędzy psychologią kliniczną a pedagogiką.
Posiada wiedzę na temat metod i celów diagnozy psychologicznej, potrafi opisać najczęściej stosowane narzędzia badawcze. Posiada elementarną wiedzę na temat źródeł i objawów najczęściej występujących psychopatologii dziecka i człowieka dorosłego.
Opisuje podstawowe formy psychoterapii i oddziaływania różnych szkół terapeutycznych.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać wiedzę na temat zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania do analizy sytuacji problemowych w pracy dydaktyczno-wychowawczej, a także do planowania działań profilaktycznych i terapeutycznych.
Określa podstawowy zakres zadań diagnostycznych i pomocowych, adekwatny do określonego problemu klinicznego
Kompetencje społeczne
Dostrzega i uwzględnia w swojej pracy zawodowej specyfikę kontaktu z pacjentami psychiatrycznymi.
Ma świadomość znaczenia profilaktyki zdrowia psychicznego.
Literatura
W cyklu 2022L:
Cierpiałkowska, L.; Sęk, H. (2022). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. |
W cyklu 2022Ln:
Cierpiałkowska, L.; Sęk, H. (2022). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. |
W cyklu 2023L:
Cierpiałkowska, L.; Sęk, H. (2022). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. |
W cyklu 2023Ln:
Cierpiałkowska, L.; Sęk, H. (2022). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. |
W cyklu 2024L:
Carson, R.C., Butcher, J.N., Mineka, S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk, GWP. |
W cyklu 2024Ln:
Carson, R.C., Butcher, J.N., Mineka, S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk, GWP. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Weryfikacja efektów kształcenia - egzamin pisemny: METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2022Ln:
Weryfikacja efektów kształcenia - egzamin pisemny: METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2023L:
Weryfikacja efektów kształcenia - egzamin pisemny: METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2023Ln:
Weryfikacja efektów kształcenia - egzamin pisemny: METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2024L:
Efekty kształcenia: ocena z wykładów na podstawie egzaminu testowego, ocena z ćwiczeń - przygotowanie prezentacji, aktywność na zajęciach, kolokwium |
W cyklu 2024Ln:
Efekty kształcenia: ocena z wykładów na podstawie egzaminu testowego, ocena z ćwiczeń - przygotowanie prezentacji, aktywność na zajęciach, kolokwium |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: