Psychologia rozwoju człowieka z elementami psychopatologii LO-3F-PIC
TREŚCI PROGRAMOWE
Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej oraz modele przebiegu zmiany rozwojowej. Uwarunkowania rozwoju człowieka. Omówienie rozwoju: poznawczego, językowego, emocjonalnego, osobowości, społecznego i moralnego. Stadia rozwoju prenatalnego. Wpływ teratogenów na rozwój dziecka. Narodziny dziecka i okres okołoporodowy. Ogólna charakterystyka dziecka w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym, przedszkolnym, młodszym szkolnym (rozwój fizyczno-ruchowy, psychiczny, społeczny i osobowości). Charakterystyka wieku dorastania i okresu dorosłości człowieka (wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość). Zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju. Dysharmonie i zaburzenia rozwoju dzieci i młodzieży a ich funkcjonowanie w grupie rówieśniczej.
W cyklu 2021L:
Tematyka: Wykłady: 1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych. Modele zmian rozwojowych. Główne determinanty zmiany rozwojowej. Ćwiczenia: 1. Specyfika rozwoju w okresie prenatalnym: ciąża (czas trwania, czynniki wpływające na przebieg ciąży), rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem (rozwój narządów zmysłów, pamięć i uczenie się). |
W cyklu 2021Ln:
Tematyka: Wykłady: 1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych. Modele zmian rozwojowych. Główne determinanty zmiany rozwojowej. Ćwiczenia: 1. Specyfika rozwoju w okresie prenatalnym: ciąża (czas trwania, czynniki wpływające na przebieg ciąży), rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem (rozwój narządów zmysłów, pamięć i uczenie się). Poród i okres noworodkowy - czynniki ryzyka związane z porodem, wcześniactwo. |
W cyklu 2022Ln:
Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2022L:
Wykłady: 1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych. Modele zmian rozwojowych. Główne determinanty zmiany rozwojowej. Ćwiczenia: 1. Specyfika rozwoju w okresie prenatalnym: ciąża (czas trwania, czynniki wpływające na przebieg ciąży), rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem (rozwój narządów zmysłów, pamięć i uczenie się). |
W cyklu 2023Ln:
Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2023L:
Wykłady: 1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych. Modele zmian rozwojowych. Główne determinanty zmiany rozwojowej. Ćwiczenia: 1. Specyfika rozwoju w okresie prenatalnym: ciąża (czas trwania, czynniki wpływające na przebieg ciąży), rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem (rozwój narządów zmysłów, pamięć i uczenie się). |
W cyklu 2024L:
Przedmiot, problemy, zadania oraz miejsce współczesnej psychologii rozwoju w całokształcie wiedzy o człowieku. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Podstawowe pojęcia i modele rozwoju psychoruchowy dziecka. Zasady i prawidłowości rozwoju psychicznego człowiek: mechanizmy zmian rozwojowych; dojrzewanie, uczenie się, socjalizacja; rozwój psychiczny jako proces wypełniania zadań życiowych; nabywanie wczesnych doświadczeń. Okresy sensytywne i krytyczne w rozwoju człowieka; klasyfikacja i modele zdarzeń życiowych. Czynniki warunkujące prawidłowy przebieg rozwoju psychoruchowego dziecka. Wybrane koncepcje i teorie rozwoju psychicznego człowieka. Sposoby odróżniania zachowań normatywnych od patologicznych: kryterium statystyczne, społeczno-kliniczne, rozwojowe i psychiatryczne. Pojęcie normy i patologii w psychologii klinicznej. Wybrane zagadnienia psychopatologii wieku rozwojowego (rozległe zaburzenia rozwojowe: niepełnosprawność intelektualna i autyzm; zaburzenia nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, specyficzne trudności w uczeniu się). Paradygmat salutogenetyczny w psychologii rozwoju i psychologii klinicznej. |
W cyklu 2024Ln:
Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej oraz modele przebiegu zmiany rozwojowej. Uwarunkowania rozwoju człowieka. Omówienie rozwoju: poznawczego, językowego, emocjonalnego, osobowości, społecznego i moralnego. Stadia rozwoju prenatalnego. Wpływ teratogenów na rozwój dziecka. Narodziny dziecka i okres okołoporodowy. Ogólna charakterystyka dziecka w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym, przedszkolnym, młodszym szkolnym (rozwój fizyczno-ruchowy, psychiczny, społeczny i osobowości). Charakterystyka wieku dorastania i okresu dorosłości człowieka (wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość). Zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju. Dysharmonie i zaburzenia rozwoju dzieci i młodzieży a ich funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2025Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie pojęć używanych w psychologii rozwoju. Zna proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania. Zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia.
Umiejętności
Posiada umiejętność analizowania i interpretowania zjawisk związanych z różnymi sferami rozwoju psychicznego człowieka; identyfikować potrzeby wychowanka w rozwoju uzdolnień i zainteresowań. Potrafi analizować i stosować podstawy psychopatologii.
Posiada umiejętność zaprezentowania wyników badań empirycznych poświęconych wybranemu aspektowi rozwoju. Potrafi wykorzystać doniesienia z badań nad rozwojem człowieka w pracy pedagoga.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz potrzeby jej poszerzania. Jest gotowy do refleksji nad własnym rozwojem zawodowym.
Ma świadomość znaczenia wiedzy o rozwoju i funkcjonowaniu społecznym człowieka dla kształtowania prawidłowych relacji w rodzinie i szkole. Jest gotowy do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej i grupie wychowawczej.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Brzezińska, A.I. (red.). (2021). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.). (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sokołowska, E., Zabłocka-Żytka, L. (2013. Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Przykładowe ćwiczenia i interwencje. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Literatura uzupełniająca:
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Wydawnictwo GWP.
Oleś, P.K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość-zmiana-integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP. - rozdział 7 i 8.
Schaffer, H.R. (2016). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. - rozdział 6 i 7.
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Brzezińska, A.I. (red.). (2021). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Materiały autorskie wykorzystywane na zajęciach będą zamieszczane w Plikach w zespole Teams (nazwa danego folderu zawiera datę realizacji ćwiczeń). |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: Brzezińska, A.I. (red.). (2021). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Materiały autorskie wykorzystywane na zajęciach będą zamieszczane w Plikach w zespole Teams (nazwa danego folderu zawiera datę realizacji ćwiczeń). |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Brzezińska, A.I. (red.). (2021). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Brzezińska, A.I. (red.). (2021). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. |
W cyklu 2024L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Metody nauczania: metody ćwiczebne, konwersatorium, dyskusja moderowana, objaśnienie, opisowo-krytyczna analiza źródeł, analiza materiałów filmowych, realizacja zadań praktycznych i projektowych Nakład pracy studenta: Link do zespołu https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ap3cbHjkjwwN4LvGPTsy316adxDoVh0tL61uZJfnoYmU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6ecbf0b3-ed03-4e6d-814c-13b37cb1b576&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Ln:
Metody nauczania: metody ćwiczebne, konwersatorium, dyskusja moderowana, objaśnienie, opisowo-krytyczna analiza źródeł, analiza materiałów filmowych Uwagi Link do zespołu https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4PpOk2glAeAIeoexCkfLl8nhVL6E1kQCSGImUIpORNs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9a14475d-e529-4cc2-ae48-ac926f93ac87&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2022Ln:
Metody nauczania: metoda podająca, dyskusja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: Liczba pkt. ECTS: 3 |
W cyklu 2022L:
Metody: metody ćwiczebne, konwersatorium, dyskusja moderowana, studia przypadków, objaśnienie, opisowo-krytyczna analiza źródeł, analiza materiałów filmowych, realizacja zadań praktycznych i projektowych Autorskie materiały dydaktyczne wykorzystywane na zajęciach będą zamieszczane w Plikach w zespole Teams (nazwa danego folderu zawiera datę realizacji ćwiczeń). Link do zespołu Godziny kontaktowe – 30 (15h ćwiczeń, 15h wykładów) |
W cyklu 2023Ln:
Metody nauczania: metoda podająca, dyskusja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: Liczba pkt. ECTS: 3 |
W cyklu 2023L:
Metody: wykład, konwersatorium, dyskusja moderowana, studia przypadków, opisowo-krytyczna analiza źródeł, analiza materiałów filmowych, praca w małych grupach. Link do zespołu Godziny kontaktowe – 30 (15h ćwiczeń, 15h wykładów) |
W cyklu 2024L:
Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Ln:
Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: