Organizacja opieki logopedycznej w placówkach edukacyjnych LO-3F-OOL
TREŚCI PROGRAMOWE
Zapoznanie studentów z problematyką zawodu logopedy pracującego w różnych resortach (zdrowia, oświaty). Wyjaśnienie podstawowych pojęć: opieka logopedyczna, system opieki logopedycznej, determinanty opieki logopedycznej. Historia polskiej logopedii, rozwój pierwszych ośrodków kształcących logopedów, zagadnienia dotyczące kształcenia i doskonalenia zawodowego logopedów. Różnice i podobieństwa między polskim systemem opieki logopedycznej, a systemami funkcjonującymi w innych krajach. Stowarzyszenia zrzeszające logopedów w Polsce, kodeks etyczny i działalność zawodowa. Prywatna praktyka logopedyczna: wady i zalety własnego gabinetu. Perspektywy polskiej opieki logopedycznej, problemy kształcenia zawodowego.
W cyklu 2023L:
TREŚCI ĆWICZEŃ |
W cyklu 2023Ln:
TREŚCI ĆWICZEŃ |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia prawa oświatowego, znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, działania wychowawczo-profilaktyczne.
Zna rolę nauczyciela – logopedy, etykę zawodową nauczyciela, pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli - logopedów, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela - logopedy, zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości.
Doradztwo zawodowe: wspomaganie studenta w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, metody i techniki określania potencjału oraz potrzebę przygotowania do uczenia się przez całe życie.
Rozumie ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej nauczyciela logopedy, w tym pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego, podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości.
Umiejętności
Umie dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i ich uwarunkowań oraz procesów; działań terapeutycznych, opiekuńczo-wychowawczych, dydaktycznych i organizacyjnych nauczycieli-logopedów. Potrafi je powiązać z różnymi obszarami działalności logopedycznej oraz wyciągać wnioski dla budowania własnego warsztatu pedagogicznego.
Umie zaplanować i przeprowadzić we współpracy z innymi nauczycielami oraz środowiskiem pozaszkolnym działania edukacyjne i autoedukacyjne na rzecz wszechstronnego rozwoju uczestników procesów opiekuńczych, wychowawczych i terapeutycznych, działania na rzecz
rozwoju zawodowego swojego i swoich uczniów, samodzielności w zdobywaniu wiedzy, rozwijaniu kompetencji kluczowych, uczenia się przez całe życie; świadomego i odpowiedzialnego podejmowania decyzji; podnoszenia kultury osobistej.
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej.
Umie formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela – logopedy.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności oraz potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; samooceny własnych kompetencji.
Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej, ponoszenia odpowiedzialności za swoje działania pedagogiczno-logopedyczne tj. postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne, kierowanie podopiecznego do innych specjalistów, ustne i pisemne opinie dotyczące podopiecznego; dbałości o dorobek i tradycje zawodu nauczyciela logopedy.
Literatura
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. D. Dramska – Proces instytucjonalizacji zawodowego logopedy w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2001, 2. D. Dramska – Profesjonalna tożsamość logopedów w Polsce w świetle przeprowadzonych badań, Wydawnictwo Uniwesytetu Śląskiego, Katowice 2001r 3. L. Kaczmarek – Organizacja opieki logopedycznej w Polsce, Wydawnictwa Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1984 r 4. Logopedia nr 22, 23, 2, 5. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska – Logopedia, pytania i odpowiedzi, Uniwersytet Opolski, Opole 1998r. |
W cyklu 2023Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. D. Dramska – Proces instytucjonalizacji zawodowego logopedy w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2001, 2. D. Dramska – Profesjonalna tożsamość logopedów w Polsce w świetle przeprowadzonych badań, Wydawnictwo Uniwesytetu Śląskiego, Katowice 2001r 3. L. Kaczmarek – Organizacja opieki logopedycznej w Polsce, Wydawnictwa Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1984 r 4. Logopedia nr 22, 23, 2, 5. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska – Logopedia, pytania i odpowiedzi, Uniwersytet Opolski, Opole 1998r. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA: ćwiczenia, warsztaty- prezentacje multimedialne, rozmowy dydaktyczne, bura mózgu NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe (ćwiczenia, warsztaty): 10 h + 5h Przygotowanie się do zajęć - 15 h Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat - 30h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: ćwiczenia, warsztaty- prezentacje multimedialne, rozmowy dydaktyczne, bura mózgu NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe (ćwiczenia, warsztaty): 9H+ 3 h Przygotowanie się do zajęć - 15 h Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat - 30h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: