Nowoczesne technologie w oddziaływaniach pedagogiczno-logopedycznych LO-3F-NTO
TREŚCI PROGRAMOWE
Obsługa i konfiguracja tablicy interaktywnej. Typy licencji oprogramowania i prawa autorskie. Oprogramowanie wspomagające realizację zajęć wspierających rozwój mowy z tablicą interaktywną (Eduerapeutica, EduSens). Projektowanie i tworzenie interaktywnych multimedialnych pomocy logopedycznych. Korzystanie z edukacyjnych zasobów Internetu w pracy z tablicą interaktywną. Oprogramowanie logopedyczne na urządzenia mobilne. Projekt autorskiego zestawu interaktywnych ćwiczeń dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych.
W cyklu 2023L:
ĆWICZENIA: AT CZYLI TECHNOLOGIE WSPOMAGAJĄCE – DEFINICJE – zapoznanie się z polskimi i zagranicznymi definicjami technologii wspomagających i różnice między medycznym i edukacyjnym podejściem do tematyki AT – DIAGNOZA POTRZEB technologicznych osób z CCN (ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi) – wymagane zebranie informacji związanych potrzebami i możliwościami ruchowymi oraz intelektualnymi użytkownika AT – Proces doboru wg programu SETT – rozbudowany proces umożliwiający przygotowanie środowiska i użytkownika do sprawdzenia i wdrożenia rozwiązań AT mających niewielować skutki określonej niepełnosprawności (w tym przypadku związanych z potrzebami komunikacyjnymi) AT W EDUKACJI I LOGOPEDII – UŻYTKOWNICY – przykładowe schorzenia powodujące trudności z komunikacją werbalną AT w AAC/Logopedii – spektrum rozwiązań – zgodnie z zasadami doboru technologii wspomagających użytkownicy mają do wyboru rozwiązania technologiczne sprawdzające się w różnych warunkach i sytuacjach życiowych, mowa będzie między innymi o typologii technologii wspomagających z naciskiem na rozwiązania komunikacyjne AAC I AT – ANALIZA CECH I FUNKCJI – klasyfikacja rozwiązań do AAC i logopedii pod względem cech i funkcji, jakości i możliwości wsparcia likwidacji barier wywołanych niepełnosprawnością; praca z przykładowymi rozwiązaniami (oprogramowanie, sprzęt) AAC I AT (METODY DOSTĘPU, Podstawowe zagadnienia z ergonomii) – wiedza o sposobach ustawiania i przygotowywania sprzętu zgodnie z możliwościami ruchowymi użytkownika |
W cyklu 2023Ln:
ĆWICZENIA: AT CZYLI TECHNOLOGIE WSPOMAGAJĄCE – DEFINICJE – zapoznanie się z polskimi i zagranicznymi definicjami technologii wspomagających i różnice między medycznym i edukacyjnym podejściem do tematyki AT – DIAGNOZA POTRZEB technologicznych osób z CCN (ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi) – wymagane zebranie informacji związanych potrzebami i możliwościami ruchowymi oraz intelektualnymi użytkownika AT – Proces doboru wg programu SETT – rozbudowany proces umożliwiający przygotowanie środowiska i użytkownika do sprawdzenia i wdrożenia rozwiązań AT mających niewielować skutki określonej niepełnosprawności (w tym przypadku związanych z potrzebami komunikacyjnymi) AT W EDUKACJI I LOGOPEDII – UŻYTKOWNICY – przykładowe schorzenia powodujące trudności z komunikacją werbalną AT w AAC/Logopedii – spektrum rozwiązań – zgodnie z zasadami doboru technologii wspomagających użytkownicy mają do wyboru rozwiązania technologiczne sprawdzające się w różnych warunkach i sytuacjach życiowych, mowa będzie między innymi o typologii technologii wspomagających z naciskiem na rozwiązania komunikacyjne AAC I AT – ANALIZA CECH I FUNKCJI – klasyfikacja rozwiązań do AAC i logopedii pod względem cech i funkcji, jakości i możliwości wsparcia likwidacji barier wywołanych niepełnosprawnością; praca z przykładowymi rozwiązaniami (oprogramowanie, sprzęt) AAC I AT (METODY DOSTĘPU, Podstawowe zagadnienia z ergonomii) – wiedza o sposobach ustawiania i przygotowywania sprzętu zgodnie z możliwościami ruchowymi użytkownika |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna związki logopedii z pedagogiką, ich miejsce w systemie nauk, ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi, terminologię stosowaną w obrębie edukacji medialnej.
Zna rolę komputera, mediów i nowych technologii w terapii logopedycznej.
Zna zasady dotyczące ochrony i zarządzania własnością intelektualną i prawem autorskim w kontekście stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Umiejętności
Potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji procesów rozwojowych uczniów, działań terapeutycznych, potrafi je powiązać z różnymi obszarami działalności logopedycznej.
Potrafi planować i realizować zajęcia logopedyczne dla uczniów wykorzystując techniki informacyjno-komunikacyjne w tym specjalistyczne programy komputerowe.
Potrafi tworzyć multimedialne pomoce logopedyczne dostosowane do indywidualnych potrzeb uczniów.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do dalszego samokształcenia się w zakresie korzystania z nowoczesnych technologii.
Jest gotów do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań pedagogicznych i dydaktycznych sprzyjających postępom rozwojowym podopiecznych.
Jest gotów do przestrzegania zasad własności intelektualnej i praw autorskich.
Literatura
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: McNaughton, D., & Light, J. (2013). The iPad and mobile technology revolution: Benefits and challenges for individuals who require augmentative and alternative communication. Augmentative and Alternative Communication, 29(2), 107–116. D’Braunstein, J., Royster, C., Partida, A., & Chung, Y. (2021, April 28). Diversity in AAC apps [Webinar]. ISAAC. Retrieved from https://isaac-online.org/english/webinars/archived-webinars/ Dougherty, L. (2015). Multi-modal communication in school-age children with autism spectrum disorders. The University of Akron Honors Research Projects. Retrieved from http://ideaexchange.uakron.edu/honors_research_projects/122. M.Bucyk, M.Grycman, M.Jerzyk (2020). Model Aktywny. Komunikacja Wspomagająca i alternatywna; wyd. Poligraf. Grycman, M. (2009). Sprawdź jak się porozumiewam. Stowarzyszenie Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumiewania. Wiazowski' J. (20l5). Proces efektywnego doboru technologii wspierających edukację osób niewidomych i słabowidzących: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa, s. 156-178. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: McNaughton, D., & Light, J. (2013). The iPad and mobile technology revolution: Benefits and challenges for individuals who require augmentative and alternative communication. Augmentative and Alternative Communication, 29(2), 107–116. D’Braunstein, J., Royster, C., Partida, A., & Chung, Y. (2021, April 28). Diversity in AAC apps [Webinar]. ISAAC. Retrieved from https://isaac-online.org/english/webinars/archived-webinars/ Dougherty, L. (2015). Multi-modal communication in school-age children with autism spectrum disorders. The University of Akron Honors Research Projects. Retrieved from http://ideaexchange.uakron.edu/honors_research_projects/122. M.Bucyk, M.Grycman, M.Jerzyk (2020). Model Aktywny. Komunikacja Wspomagająca i alternatywna; wyd. Poligraf. Grycman, M. (2009). Sprawdź jak się porozumiewam. Stowarzyszenie Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumiewania. Wiazowski' J. (20l5). Proces efektywnego doboru technologii wspierających edukację osób niewidomych i słabowidzących: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa, s. 156-178. Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: