Metody wspomagające terapię logopedyczną dziecka w wieku szkolnym LO-3F-MTS
TREŚCI PROGRAMOWE
Metody wspomagające rozwój mowy dziecka w wieku szkolnym. Wybrane metody wspomagające rozwój psychomotoryczny dziecka w wieku szkolnym. Metody rozwijające do nauki czytania i pisania. Metody wspomagające rozwój słuchu fonemowego. Metody wspomagające grafopercepcję oraz usprawniające motorykę ręki. Metody wspomagające koordynację wzrokowo – ruchowo – czuciową. Metody wspierające rozwój poznawczy dziecka w wieku szkolnym.
W cyklu 2024L:
TREŚCI PROGRAMOWE: Ćwiczenia: 1. Metody wspomagające rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym. 2. Metody wspomagające rozwój psychomotoryczny dziecka w wieku przedszkolnym. 3. Metody przygotowujące do nauki czytania i pisania. 4. Metody wspomagające rozwój słuchu fonemowego. 5. Metody wspomagające grafopercepcję oraz usprawniające motorykę ręki. 6. Metody wspomagające koordynację wzrokowo – ruchowo – czuciową. 7.Metody wspierające rozwój poznawczy dziecka w wieku przedszkolnym. 8. Metoda Integracji Wspomagającej - założenia metody, wiodące zmysły, objawy zaburzeń a diagnoza, 9. Metody słuchowe: Tomatis, Johansen, Neuroflow, Warnkego. 10. Metody dotykowe. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Rozumie psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii i działań profilaktyczno-wspomagających; rolę integracji sensorycznej w przyswajaniu języka, metody pedagogiczne w terapii logopedycznej.
Zna metodykę postępowania logopedycznego i zasady konstruowania programów zajęć wspomagających terapię logopedyczną dla dzieci w wieku szkolnym.
Zna funkcje i cele edukacji szkolnej wspierającej terapię logopedyczną.
Umiejętności
Umie dokonać obserwacji i interpretacji procesów rozwojowych dzieci w wieku szkolnym i dostosować do potrzeb działania terapeutyczne. Potrafi je powiązać z różnymi obszarami działalności logopedycznej wspierającej rozwój mowy dzieci w wieku szkolnym.
Umie analizować psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii i działań profilaktyczno-wspomagających i oceniać rozwój i kształtowanie mowy dziecka w wieku szkolnym oraz psycholingwistykę rozwojową.
Umie konstruować program zajęć wspomagających rozwój mowy dziecka w wieku szkolnym z metodyką postępowania logopedycznego.
Kompetencje społeczne
Wykorzystuje wiedzę w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w razie potrzeby zasięgając pomocy innych specjalistów.
Jest gotowy do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań pedagogicznych i dydaktycznych sprzyjających postępom rozwojowym uczniów w wieku szkolnym.
Uwagi
W cyklu 2024L:
METODY KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia: materiały pisemne przekazywane słuchaczom, zajęcia praktyczne z zakresu poznania metod wspomagających terapię logopedyczną dzieci w wieku przedszkolnym. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 12 godzin. 2. Przygotowanie się do zajęć studiowanie lektury - 20 godzin 3. Przygotowanie się do zajęć - przygotowanie prezentacji 15 godzin 4. Przygotowanie się do zaliczenia 30 godzin 5. Przygotowanie się do zajęć/prace domowe - 25 godzin 6. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: