Metody badań pedagogicznych LO-3F-MBP
TREŚCI PROGRAMOWE
Procedura badawcza pedagogiki. Obserwacja bezpośrednia. Skale szacunkowe. Wywiad. Ankieta. Socjometria. Test pedagogiczny. Eksperyment pedagogiczny.
W cyklu 2022Z:
ZAGADNIENIA; |
W cyklu 2022Zn:
1. Wprowadzenie do metod badań pedagogicznych - charakterystyka badań naukowych, podejście ilościowe i jakościowe, metody badań pedagogicznych, proces badawczy i jego etapy. 2. Ankieta jako przykład badań ilościowych - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, budowa kwestionariusza, narzędzia do tworzenia ankiety, baza danych, opracowanie ankiety, formy omówienia i prezentacji wyników. 3. Wywiad jako przykład badań jakościowych - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, scheduła wywiadu, rejestracja wywiadu, opracowanie wyników, formy omówienia i prezentacji wyników. 4. Obserwacja bezpośrednia - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, scheduła obserwacyjna, rejestracja obserwacji, opracowanie wyników, formy omówienia i prezentacji wyników. 5. Skale szacunkowe i badania kwestionariuszowe (psychometryczne) - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, przykłady narzędzi standaryzowanych, opracowanie wyników, formy omówienia i prezentacji wyników. |
W cyklu 2023Zn:
1. Wprowadzenie do metod badań pedagogicznych - charakterystyka badań naukowych, podejście ilościowe i jakościowe, metody badań pedagogicznych, proces badawczy i jego etapy. 2. Ankieta jako przykład badań ilościowych - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, budowa kwestionariusza, narzędzia do tworzenia ankiety, baza danych, opracowanie ankiety, formy omówienia i prezentacji wyników. 3. Wywiad jako przykład badań jakościowych - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, scheduła wywiadu, rejestracja wywiadu, opracowanie wyników, formy omówienia i prezentacji wyników. 4. Obserwacja bezpośrednia - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, scheduła obserwacyjna, rejestracja obserwacji, opracowanie wyników, formy omówienia i prezentacji wyników. 5. Skale szacunkowe i badania kwestionariuszowe (psychometryczne) - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, przykłady narzędzi standaryzowanych, opracowanie wyników, formy omówienia i prezentacji wyników. |
W cyklu 2024Zn:
1. Wprowadzenie do metod badań pedagogicznych - charakterystyka badań naukowych, podejście ilościowe i jakościowe, metody badań pedagogicznych, proces badawczy i jego etapy. 2. Ankieta jako przykład badań ilościowych - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, budowa kwestionariusza, narzędzia do tworzenia ankiety, baza danych, opracowanie ankiety, formy omówienia i prezentacji wyników. 3. Wywiad jako przykład badań jakościowych - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, scheduła wywiadu, rejestracja wywiadu, opracowanie wyników, formy omówienia i prezentacji wyników. 4. Obserwacja bezpośrednia - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, scheduła obserwacyjna, rejestracja obserwacji, opracowanie wyników, formy omówienia i prezentacji wyników. 5. Skale szacunkowe i badania kwestionariuszowe (psychometryczne) - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, przykłady narzędzi standaryzowanych, opracowanie wyników, formy omówienia i prezentacji wyników. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna zasady formułowania problemów badawczych, ich dekompozycji do problemów szczegółowych, a także zasady formułowania hipotez i operacjonalizacji zmiennych.
Zna podstawowe metody badań pedagogicznych w paradygmacie badań ustrukturalizowanych (ilościowych) i nieustrukturalizowanych (jakościowych).
Umiejętności
Potrafi zaprojektować procedurę postępowania badawczego.
Kompetencje społeczne
Na podstawie informacji zwrotnych i ocen udostępnianych przez prowadzącego zajęcia, ma świadomość stopnia poprawności wykonywanych ćwiczeń i prac pisemnych oraz rozumie konieczność doskonalenia swoich umiejętności w przyszłej pracy badawczej.
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne związane ze stosowaniem metod badawczych.
Literatura
W cyklu 2022Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Babbie E. - Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008 |
W cyklu 2022Zn:
Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007) Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą, Lublin: Wydawnictwo KUL Babbie, E. (2008) Podstawy badań społecznych, Warszawa: PWN Łobocki, M. (2006) Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków: Impuls Łobocki, M. (2000) Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Impuls Pilch, T., Bauman, T. (2001) Zasady badań pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak Góralski, A. (2000) Metod badań pedagogicznych w zarysie, Warszawa: Universitas Rediviva |
W cyklu 2023Zn:
Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007) Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą, Lublin: Wydawnictwo KUL Babbie, E. (2008) Podstawy badań społecznych, Warszawa: PWN Łobocki, M. (2006) Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków: Impuls Łobocki, M. (2000) Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Impuls Pilch, T., Bauman, T. (2001) Zasady badań pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak Góralski, A. (2000) Metod badań pedagogicznych w zarysie, Warszawa: Universitas Rediviva |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Babbie, E. (2008) Podstawy badań społecznych, Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007) Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą, Lublin: Wydawnictwo KUL Łobocki, M. (2006) Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków: Impuls Łobocki, M. (2000) Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Impuls Pilch, T., Bauman, T. (2001) Zasady badań pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS : 3 ECTS |
W cyklu 2022Zn:
Szczegółowe informacje dot. zajęć dla poszczególnych grup znajdują się w sekcjach poświęconych tym grupom. Student obowiązany jest do zapoznania się z polem "Uwagi" dla własnej grupy zajęciowej i do dołączenia do właściwego dla tej grupy Zespołu w MS Teams. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) - godziny kontaktowe – 15 h - przygotowanie się do zajęć, lektury – 6 h - przygotowanie się do kolokwium – 4 h |
W cyklu 2023Zn:
Szczegółowe informacje dot. zajęć dla poszczególnych grup znajdują się w sekcjach poświęconych tym grupom. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) - godziny kontaktowe – 15 h - przygotowanie się do zajęć, lektury – 6 h - przygotowanie się do kolokwium – 4 h |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: NAKŁAD PRACY STUDENTA (75 h) FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) - godziny kontaktowe – 15 h - przygotowanie się do zajęć, lektury – 30 h - przygotowanie projektu badawczego – 30 h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: