Logopedyczno-pedagogiczne badania przesiewowe LO-3F-LPB
TREŚCI PROGRAMOWE
Logopedyczne badanie przesiewowe a całościowe badanie logopedyczne. Narzędzia do przeprowadzania logopedycznych badań przesiewowych. Zasady ich zastosowania. Warunki współpracy logopedy z rodzicami dziecka oraz z innymi specjalistami. Hospitowanie badań przesiewowych, omawianie hospitowanych zajęć. Samodzielne prowadzenie logopedycznych badań przesiewowych, sporządzanie dokumentacji badania przesiewowego.
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Charakterystyka rozwoju mowy dziecka jako podstawa do wykonywania badań przesiewowych 2. Różnice pomiędzy całościowym badaniem logopedycznym (specjalistycznymi badaniami logopedycznymi) a badaniami przesiewowymi 3. Prezentacja i omówienie narzędzi do przeprowadzania logopedycznych badań przesiewowych WARSZTATY: 1. Zasady praktycznego zastosowania omówionych na wykładach narzędzi – przygotowanie do hospitacji i prowadzenia badań przesiewowych w przedszkolach 2. Hospitowanie badań przesiewowych, omawianie hospitowanych zajęć 3.Zasady współpracy logopedy z innymi specjalistami (kierowanie na konsultacje dodatkowe) 4. Zasady kontaktów z rodzicami 5. Samodzielne prowadzenie logopedycznych badań przesiewowych, sporządzanie dokumentacji badania przesiewowego |
W cyklu 2023Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Charakterystyka rozwoju mowy dziecka jako podstawa do wykonywania badań przesiewowych 2. Różnice pomiędzy całościowym badaniem logopedycznym (specjalistycznymi badaniami logopedycznymi) a badaniami przesiewowymi 3. Prezentacja i omówienie narzędzi do przeprowadzania logopedycznych badań przesiewowych WARSZTATY: 1. Zasady praktycznego zastosowania omówionych na wykładach narzędzi – przygotowanie do hospitacji i prowadzenia badań przesiewowych w przedszkolach 2. Hospitowanie badań przesiewowych, omawianie hospitowanych zajęć 3.Zasady współpracy logopedy z innymi specjalistami (kierowanie na konsultacje dodatkowe) 4. Zasady kontaktów z rodzicami 5. Samodzielne prowadzenie logopedycznych badań przesiewowych, sporządzanie dokumentacji badania przesiewowego |
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Charakterystyka rozwoju mowy dziecka jako podstawa do wykonywania badań przesiewowych. WARSZTATY: 1. Zasady praktycznego zastosowania omówionych na wykładach narzędzi – przygotowanie do hospitacji i prowadzenia badań przesiewowych w przedszkolach. |
W cyklu 2024Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Charakterystyka rozwoju mowy dziecka jako podstawa do wykonywania badań przesiewowych. WARSZTATY: 1. Zasady praktycznego zastosowania omówionych na wykładach narzędzi – przygotowanie do hospitacji i prowadzenia badań przesiewowych w przedszkolach. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna metodykę postępowania logopedycznego w przypadku logopedycznych badań przesiewowych
Zna narzędzia do wykonywania logopedycznych badań przesiewowych
Umiejętności
Potrafi przeprowadzić logopedyczne badanie przesiewowe w grupach zróżnicowanych ze względu na wiek
Potrafi określić objawy prawidłowego i nieprawidłowego stanu mowy w różnych zakresach oraz dokonać ich oceny w ramach badań przesiewowych
Kompetencje społeczne
Ma świadomość konieczności współpracy logopedy z innymi specjalistami
Potrafi wyjaśnić rodzicom konieczność podjęcia terapii logopedycznej oraz wykonania dodatkowych konsultacji specjalistycznych
Literatura
W cyklu 2023Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 2. Cieszyńska J. , Korendo M., 2007, Wczesna interwencja, Wyd. Edukacyjne, Kraków. 3. Emiluta – Rozya D., 2006, Wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, CMPP-P, Warszawa. 4. Emiluta-Rozya D., 2013, Całościowe badanie logopedyczne, Wyd. APS, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D., 2015, Uwagi do narzędzi diagnostycznych mojego autorstwa i współautorstwa [w:] Wolańska E., Kurowska M., Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, ELIPSA, Warszawa. 6. Emiluta-Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., 2004, Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich, Warszawa, (wydanie II uzupełnione). 7. Grabias S., Kurkowski Z.M., Woźniak T., 2007, Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym, UMCS, Lublin. 8. Kielar-Turska M., 2006, Rozwój dziecka (s. 483-495), Rozwój mowy (s. 498-509), [w:] T.Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. V., Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa. 9.Michalak-Widera I., Węsierska K., 2012, Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. Unikat2, Katowice. 10. Mierzejewska H., Emiluta-Rozya D., 2000, Projekt zestawienia form zaburzeń mowy, „Logopedia”, tom 28, s. 37- 48. 11. Styczek I., 1979, Logopedia, PWN, Warszawa. 12. Tarkowski Z., 2002, Przesiewowy Test Logopedyczny, Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1.Bryant P. E., Colman A. M., (red.), 1997, Psychologia rozwojowa, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań. 2. Dilling-Ostrowska E. „Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego” [w:] J. Szumska (red.), Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa. 3. Dołęga Z., 2003, Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Uniwersytet Śląski, Katowice. 4. Donaldson M., 1986, Myślenie dzieci, Wiedza Powszechna, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D., 2002, Projekt "Badania mowy" Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego, „Szkoła Specjalna“, nr 3, s. 142-154. 6. Rocławski B. (red.), 1991, Opieka logopedyczna od poczęcia, UG, Gdańsk. 7. Sawa B., 1991, Uwarunkowania i konsekwencje psychologiczne zaburzeń mowy u dzieci, Wyd.UW, Warszawa. 8. Skorek E.M., 2001, Oblicza wad wymowy, Wydaw. Akadem. "Żak", Warszawa. 9. Stecko E., 2009, Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi, Emart, Warszawa. 10.Tarkowski Z., 2000, Test słownika dziecka, Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin. 11.Tarkowski Z., 2000, Test Sprawności Językowej, Lublin. 12. Żebrowska M., 1995, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa |
W cyklu 2023Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 2. Cieszyńska J. , Korendo M., 2007, Wczesna interwencja, Wyd. Edukacyjne, Kraków. 3. Emiluta – Rozya D., 2006, Wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, CMPP-P, Warszawa. 4. Emiluta-Rozya D., 2013, Całościowe badanie logopedyczne, Wyd. APS, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D., 2015, Uwagi do narzędzi diagnostycznych mojego autorstwa i współautorstwa [w:] Wolańska E., Kurowska M., Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, ELIPSA, Warszawa. 6. Emiluta-Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., 2004, Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich, Warszawa, (wydanie II uzupełnione). 7. Grabias S., Kurkowski Z.M., Woźniak T., 2007, Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym, UMCS, Lublin. 8. Kielar-Turska M., 2006, Rozwój dziecka (s. 483-495), Rozwój mowy (s. 498-509), [w:] T.Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. V., Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa. 9.Michalak-Widera I., Węsierska K., 2012, Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. Unikat2, Katowice. 10. Mierzejewska H., Emiluta-Rozya D., 2000, Projekt zestawienia form zaburzeń mowy, „Logopedia”, tom 28, s. 37- 48. 11. Styczek I., 1979, Logopedia, PWN, Warszawa. 12. Tarkowski Z., 2002, Przesiewowy Test Logopedyczny, Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1.Bryant P. E., Colman A. M., (red.), 1997, Psychologia rozwojowa, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań. 2. Dilling-Ostrowska E. „Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego” [w:] J. Szumska (red.), Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa. 3. Dołęga Z., 2003, Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Uniwersytet Śląski, Katowice. 4. Donaldson M., 1986, Myślenie dzieci, Wiedza Powszechna, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D., 2002, Projekt "Badania mowy" Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego, „Szkoła Specjalna“, nr 3, s. 142-154. 6. Rocławski B. (red.), 1991, Opieka logopedyczna od poczęcia, UG, Gdańsk. 7. Sawa B., 1991, Uwarunkowania i konsekwencje psychologiczne zaburzeń mowy u dzieci, Wyd.UW, Warszawa. 8. Skorek E.M., 2001, Oblicza wad wymowy, Wydaw. Akadem. "Żak", Warszawa. 9. Stecko E., 2009, Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi, Emart, Warszawa. 10.Tarkowski Z., 2000, Test słownika dziecka, Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin. 11.Tarkowski Z., 2000, Test Sprawności Językowej, Lublin. 12. Żebrowska M., 1995, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa |
W cyklu 2024Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Emiluta-Rozya D., Mierzejewska H., Atys P. (2004). Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich. Warszawa: Wydawnictwo APS. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Cieszyńska J. , Korendo M. (2008). Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia, Kraków: Wyd. Edukacyjne. |
W cyklu 2024Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Emiluta-Rozya D., Mierzejewska H., Atys P. (2004). Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich. Warszawa: Wydawnictwo APS. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Cieszyńska J. , Korendo M. (2008). Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia, Kraków: Wyd. Edukacyjne. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: wykład 15 godz., laboratorium/warsztaty 15 godz. SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 1 |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: wykład 9 godz., laboratorium/warsztaty 6 godz. SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 1 |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: wykład 15 godz., laboratorium/warsztaty 15 godz. SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 1 |
W cyklu 2024Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: wykład 9 godz., laboratorium/warsztaty 6 godz. SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: