Logopedia artystyczna z metodyką emisji głosu LO-3F-LAE
TREŚCI PROGRAMOWE
Wymowa polska w logopedii artystycznej. Ćwiczenia oddechowe i fonacyjne w logopedii artystycznej. Ćwiczenia prozodyczne (akcent, intonacja i frazowanie, pauza) w logopedii artystycznej. Ćwiczenia dykcyjne w logopedii artystycznej. Głosowa interpretacja tekstów w logopedii artystycznej. Podstawy autoprezentacji w logopedii artystycznej. Wystąpienia publicznego w logopedii artystycznej.
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie do logopedii artystycznej. Elementarne zagadnienia dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu oraz dykcji. Ćwiczenia wymagają od studenta(ki) aktywności i zaangażowania. |
W cyklu 2023Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie do logopedii artystycznej. Elementarne zagadnienia dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu oraz dykcji. 2. Konceptualizacja procesu tworzenia głosu. 3. Diagnoza głosu – rekomendacje ASHA i ELS. 4. Oddech statyczny i dynamiczny. Ćwiczenia oddechu całościowego. 5. Parametry aerodynamiczne głosu – maksymalny czas fonacji. 6. Ćwiczenia fonacyjne. 7. Wymowa polska w logopedii artystycznej. Ćwiczenia wyrazistości wymowy. 8. Usprawnianie elementów prozodycznych w treningu dykcji i emisji głosu. 9. Prezentacja metod kształcenia i rehabilitacji głosu. 10. Wystąpienia publiczne, autoprezentacja, trema. Głosowa interpretacja tekstów w logopedii artystycznej. Ćwiczenia wymagają od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć umiejętności w obszarze planowania zajęć i postępowania logopedycznego w zakresie logopedii medialnej/artystycznej (usprawniania prozodii, dykcji, emisji i higieny wokalnej osób zawodowo posługujących się głosem). Student powinien skutecznie korygować błędy językowe, doskonalić narząd głosu, a także zdobędzie kompetencje do kierowania zespołem realizującym zadania dotyczące edukacji w zakresie emisji i higieny głosu. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna założenia logopedii artystycznej.
Zna zasady prawidłowej wymowy i wykorzystuje je w pracy logopedycznej.
Zna zasady diagnostyki logopedycznej z zakresu dykcji i emisji głosu.
Zna metodykę postępowania logopedycznego i zasady konstruowania programów logopedycznych w zakresie logopedii artystycznej.
Zna praktyczne aspekty wystąpień publicznych - poprawność językową; sztukę wykładania i zadawania pytań.
Zna różne formy komunikowania się − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną.
Umiejętności
Posiada umiejętność kształtowania elementów prozodycznych mowy: akcent, intonacja, frazowania, pauzowanie w pracy terapeutycznej.
Posiada umiejętność prowadzenia ćwiczeń dykcyjnych doskonalących wymowę.
Posiada umiejętność analizowania i stosowania ćwiczeń oddechowych i fonacyjnych w pracy terapeutycznej z zakresu logopedii artystycznej
Potrafi analizować i stosować diagnostykę zaburzeń z zakresu emisji głosu.
Potrafi dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia technik informacyjno - komunikacyjnych - wystąpienie publiczne.
Kompetencje społeczne
Skutecznie koryguje swoje błędy językowe i doskonali aparat emisji głosu.
Potrafi kierować zespołem realizującym zadania dotyczące edukacji w zakresie emisji i higieny głosu.
Literatura
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Jaros, K. (2022). Zaburzenia głosu a trema przed występem. Skala samopoczucia dzieci i młodzieży przed występem–walidacja narzędzia badawczego. Logopaedica Lodziensia, (6), 83-95. Literatura uzupełniająca: Guzmán, M., Castro, C., Madrid, S., Olavarria, C., Leiva, M., Muñoz, D., ... & Laukkanen, A. M. (2016). Air pressure and contact quotient measures during different semioccluded postures in subjects with different voice conditions. Journal of voice, 30(6), 759-e1. |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: 1. Jaros, K. (2022). Zaburzenia głosu a trema przed występem. Skala samopoczucia dzieci i młodzieży przed występem–walidacja narzędzia badawczego. Logopaedica Lodziensia, (6), 83-95. 2. Kamińska, B., Milewski, S. (2016). Logopedia artystyczna. Wydawnictwo Harmonia. 3. Kaźmierczak, M. (2020). Konceptualizacje głosu. Logopaedica Lodziensia, (4), 85-96. 4. Oczkoś, M. (2015). Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia. Wydawnictwo RM. 4. Płusajska-Otto, A. (2017). Podręcznik pracy nad głosem. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 5. Sielska, E., Niemczyk, K. (2015). Postępowanie diagnostyczne w zaburzeniach głosu. Polski Przegląd Otorynolaryngologiczny, 4(2). 6. Sielska-Badurek, E., Osuch-Wójcikiewicz, E., Sobol, M., Kazanecka, E., Rzepakowska, A., Niemczyk, K. (2017). Combined functional voice therapy in singers with muscle tension dysphonia in singing. Journal of Voice, 31(4), 509-e23. 7. Toczyska, B. (2010). Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe. 8. Toczyska, B. (2009). Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama. Wydawnictwo Podkowa. 9. Toczyska, B. (2016). Zacznij od samogłoski. Wydawnictwo Harmonia. Literatura uzupełniająca: Guzmán, M., Castro, C., Madrid, S., Olavarria, C., Leiva, M., Muñoz, D., ... & Laukkanen, A. M. (2016). Air pressure and contact quotient measures during different semioccluded postures in subjects with different voice conditions. Journal of voice, 30(6), 759-e1. Naghibolhosseini, M., Zacharias, S. R., Zenas, S., Levesque, F., & Deliyski, D. D. (2023). Laryngeal Imaging Study of Glottal Attack/Offset Time in Adductor Spasmodic Dysphonia during Connected Speech. Applied Sciences, 13(5), 2979. Saltürk, Z., Özdemir, E., Sari, H., Keten, S., Kumral, T. L., Berkiten, G., ... & Uyar, Y. (2019). Assessment of resonant voice therapy in the treatment of vocal fold nodules. Journal of Voice, 33(5), 810-e1. Szkiełkowska, A., & Kazanecka, E. (2011). Emisja głosu: wskazówki metodyczne. Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu. Tezcaner, Z. Ç., Gökmen, M. F., Yıldırım, S., & Dursun, G. (2019). Clinical features of psychogenic voice disorder and the efficiency of voice therapy and psychological evaluation. Journal of Voice, 33(2), 250-254. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy. Godziny kontaktowe: 30 godzin. ECTS: 2 pkt. |
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: 1. Godziny kontaktowe: 15 godzin. 2. Godziny przeznaczone na pracę samodzielną: - utrwalenie wiadomości z zajęć: 15 godzin, - przygotowanie bieżących zadań i przygotowanie zaliczenia: 15 godzin, - przegląd literatury: 15 godzin. 3. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 pkt. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: