Emisja głosu LO-3F-EMG
TREŚCI PROGRAMOWE
Budowa oraz działanie aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania w zawodowej pracy głosem. Ćwiczenia odpowiedniej do mówienia postawy ciała. Wypracowanie umiejętności rozluźniania obszarów ciała odpowiedzialnych za tworzenie głosu. Ćwiczenia oddechowe. Ćwiczenia fonacyjne. Ćwiczenia artykulacyjne. Praca nad techniką mowy. Praca z tekstem. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela. Higiena pracy głosem.
W cyklu 2021Z:
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. |
W cyklu 2021Zn:
Treści poruszane na zajęciach: |
W cyklu 2022Z:
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. |
W cyklu 2023Z:
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. |
W cyklu 2023Zn:
Treści poruszane na zajęciach: |
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2024Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela i profilaktykę w tym zakresie.
Zna zagadnienia związane z emisją głosu – budowę, działanie i ochronę narządu mowy i zasady emisji głosu.
Umiejętności
Potrafi posługiwać się zgodnie z zasadami aparatem emisji głosu i modyfikować złe nawyki emisyjne i artykulacyjne.
Potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; samooceny własnych kompetencji.
Podejmuje wyzwania zawodowe w poczuciu rozumienia, sensu i wartości ich społecznego znaczenia.
Docenia estetyczne walory wypowiedzi ustnej.
Skutecznie koryguje swoje błędy językowe i doskonalenie aparatu emisji głosu.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo.
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)
6. godz. w kontakcie bezpośrednim
4 godz. w kontakcie online - Skype, wysyłane nagrania studentów
10 godz. przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowe, analiza otrzymanych materiałów, konsultacje z prowadzącym
5 godz.- przygotowanie i realizacja zaliczenia:
Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1
Literatura
Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012
Streżyński J., Jagiełłowicz A.B., Walczak-Deleżyńska M., Siła Twojego głosu, t.
1, Wrocław 2018.
Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S, Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Kraków 1995.
Szymański P.A., Wybrane zagadnienia emisji głosu w pracy pedagoga, Zamojskie
Studia i Materiały, 2011/nr 1, s.101-108, Wyższa Szkoła Zarządzania i Admini-
stracji w Zamościu.
Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu,
Kraków 2003.
Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.
Toczyska B., Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2009.
Toczyska B., Sarabanda w chaszczach (Ćwiczenia samogłosek), Gdańsk 1997.
Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000.
Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, czyli o faflunieniu i bełkotaniu, Warszawa
2007.
Walczak- Deleżyńska M.,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001.
W cyklu 2021Z:
Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk, 2000. |
W cyklu 2021Zn:
Toczyska B., „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Z:
Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk, 2000. |
W cyklu 2022Zn:
Toczyska B., „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Z:
Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk, 2000. |
W cyklu 2023Zn:
Toczyska B., „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący, |
W cyklu 2021Zn:
Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo. |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący, |
W cyklu 2022Zn:
Na zajęciach preferowany jest wygodny strój sportowy. |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący, |
W cyklu 2024Z:
Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo. 6. godz. w kontakcie bezpośrednim 4 godz. w kontakcie online - Skype, wysyłane nagrania studentów 10 godz. przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowe, analiza otrzymanych materiałów, konsultacje z prowadzącym. |
W cyklu 2024Zn:
Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo. 6. godz. w kontakcie bezpośrednim 4 godz. w kontakcie online - Skype, wysyłane nagrania studentów 10 godz. przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowe, analiza otrzymanych materiałów, konsultacje z prowadzącym |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: