Edukacja integracyjna i włączająca LO-3F-EIW
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej. Poziomy integracji – klasyfikacja S. Kowalika i jej użyteczność teoretyczna. Podstawy prawne edukacji integracyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe. Klasyfikacje używane w obszarze integracji społecznej i integracyjnego kształcenia. Edukacja uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych. Sposoby rozumienia edukacji włączającej w teorii i praktyce. Teoria wspólnych i swoistych potrzeb osób niepełnosprawnych jako przesłanka teoretyczna niesegregacyjnego kształcenia. Kształcenie integracyjne i włączające na świecie – przykłady rozwiązań praktycznych.
W cyklu 2023Z:
Celem kursu jest zapoznanie studenta z problematyką kształcenia integracyjnego i włączającego na tle wyzwań współczesnych zmian systemowych. Przedmiot umożliwia zdobycie wiedzy o specjalnych potrzebach dzieci i młodzieży, funkcjonowaniu ich w nowych rolach społecznych, problemach i zagrożeniach wynikających z wielowymiarowości edukacji integracyjnej i inkluzyjnej. |
W cyklu 2023Zn:
Celem kursu jest zapoznanie studenta z problematyką kształcenia integracyjnego i włączającego na tle wyzwań współczesnych zmian systemowych. Przedmiot umożliwia zdobycie wiedzy o specjalnych potrzebach dzieci i młodzieży, funkcjonowaniu ich w nowych rolach społecznych, problemach i zagrożeniach wynikających z wielowymiarowości edukacji integracyjnej i inkluzyjnej. |
W cyklu 2024Z:
Celem kursu jest zapoznanie studenta z problematyką kształcenia integracyjnego i włączającego na tle wyzwań współczesnych zmian systemowych. Przedmiot umożliwia zdobycie wiedzy o specjalnych potrzebach dzieci i młodzieży, funkcjonowaniu ich w nowych rolach społecznych, problemach i zagrożeniach wynikających z wielowymiarowości edukacji integracyjnej i inkluzyjnej. |
W cyklu 2024Zn:
Celem kursu jest zapoznanie studenta z problematyką kształcenia integracyjnego i włączającego na tle wyzwań współczesnych zmian systemowych. Przedmiot umożliwia zdobycie wiedzy o specjalnych potrzebach dzieci i młodzieży, funkcjonowaniu ich w nowych rolach społecznych, problemach i zagrożeniach wynikających z wielowymiarowości edukacji integracyjnej i inkluzyjnej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną wiedzę na temat podstaw teoretycznych edukacji integracyjnej i włączającej oraz jej terminologii.
Zna regulacje prawne (krajowe i międzynarodowe) dotyczące osób z niepełnosprawnością, w tym – ich edukacji. Zna główne założenia i kierunki modelu pomocy psychologiczno-pedagogicznej skierowanej do ucznia z niepełnosprawnością w warunkach integracji i włączania. Ma podstawową wiedzę na temat celów, modeli i form oraz metodyki edukacji integracyjnej i włączającej.
Zna specyfikę rozwoju i funkcjonowania osób o różnych niepełnosprawnościach, uwarunkowania ich procesu edukacyjnego/rehabilitacyjnego w kontekście ograniczonej sprawności i specyfiki procesu terapeutycznego.
Umiejętności
Potrafi, na podstawie wiedzy teoretycznej, analizować problemy edukacyjne dotyczące poznanych modeli i form edukacji integracyjnej i włączającej.
Posługuje się ujęciami teoretycznymi w celu analizy społecznych postaw wobec idei integracji społecznej. Potrafi poddać analizie i ocenić wartość poznanych modeli edukacji integracyjnej i włączającej w Polsce i na świecie.
Prezentuje własne poglądy, wątpliwości i sugestie odnośnie edukacji integracyjnej i włączającej.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość potrzeby stałego doskonalenia zawodowego i dbałości o rozwój osobisty.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Szumski G. (2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. |
W cyklu 2023Zn:
Szumski G. (2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. |
W cyklu 2024Z:
Szumski G. (2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. |
W cyklu 2024Zn:
Szumski G. (2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody: Wykład, wspomagany prezentacją treści w formie multimedialnej, dyskusja, analiza przykładów zaczerpniętych z publikacji, prac studentów oraz filmów Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Zn:
Metody: Wykład, wspomagany prezentacją treści w formie multimedialnej, dyskusja, analiza przykładów zaczerpniętych z publikacji, prac studentów oraz filmów Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Metody: Wykład, wspomagany prezentacją treści w formie multimedialnej, dyskusja, analiza przykładów zaczerpniętych z publikacji, prac studentów oraz filmów Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Zn:
Metody: Wykład, wspomagany prezentacją treści w formie multimedialnej, dyskusja, analiza przykładów zaczerpniętych z publikacji, prac studentów oraz filmów Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: