Dysleksja rozwojowa LO-3F-DYL
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawowe pojęcia z zakresu dysleksji rozwojowej. Kod analityczny, kod syntetyczny i transformacje w procesach czytania i pisania. Język mówiony a język pisany. Fizyczne, fizjologiczne i psychologiczne aspekty procesu czytania. Gotowość do nauki czytania. Rola słownika umysłowego w procesie czytania ze zrozumieniem. Metody nauki czytania i pisania.
Etiologia zaburzeń dyslektycznych . Trudności w czytaniu – symptomatologia i metody terapii. Trudności w pisaniu – podstawy diagnozy i terapii. Elementy oceny ryzyka dysleksji. Ocena umiejętności czytania i pisania. Diagnozowanie trudności w czytaniu i pisaniu. Ćwiczenia usprawniające proces nauki czytania i pisania w przypadku zaburzeń dyslektycznych. Analiza Skali Ryzyka Dysleksji. Analiza konspektów zajęć z uczniami mającymi trudności w nauce czytania i pisania. Analiza pomocy dydaktycznych dla uczniów z dysleksją. Projektowanie i wykonanie pomocy dydaktycznych.
W cyklu 2023L:
1. Podstawowe pojęcia związane z dysleksją i rola logopedy w diagnozie i terapii dysleksji 2. Definicje dysleksji 3. Przyczyny zaburzeń dyslektycznych – etiologia i patomechanizmy 4. Ryzyko dysleksji i możliwości jego rozpoznawania 5. Świadomość fonologiczna 6. Diagnozowanie dysleksji 7. Terapia dysleksji 8. Dysortografia i dysgrafia 9. Trudności współwystępujące z dysleksją, trudności w czytaniu i pisaniu o innej przyczynie. Uwaga: Poszczególne tematy mogą być realizowane na więcej niż jednym spotkaniu. |
W cyklu 2023Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁADÓW: TREŚCI PROGRAMOWE ĆWICZEŃ: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna elementarną terminologię związaną z dysleksją.
Posiada wiedzę na temat różnic między językiem mówionym a pisanym.
Ma świadomość zjawisk zachodzących w procesach czytania i pisania.
Zna metody nauki czytania i pisania.
Zna najważniejsze tradycyjne i współczesne teorie dotyczące dysleksji. Rozumie ich różnorodne uwarunkowania.
Umiejętności
Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu dysleksji i powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizowania i interpretowania problemów dotyczących nauki czytania i pisania.
Umie ocenić przydatność typowych metod, procedur i praktyk stosowanych w pracy z uczniem z dysleksją.
Umie zaprojektować pomoce dydaktyczne dostosowane do problemów ucznia z trudnościami w czytaniu i pisaniu i poprowadzić odpowiednie zajęcia.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość specjalistycznej wiedzy i umiejętności z zakresu zaburzeń dyslektycznych.
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w nawiązaniu do samooceny własnej kompetencji i umiejętności w tym zakresie.
Ma przekonanie o znaczeniu zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Literatura
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa Bogdanowicz M. (2005), Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk. (i nowsze) Krasowicz-Kupis G. (2009), Psychologia dysleksji, Warszawa. Krasowicz-Kupis G. (2019), Nowa psychologia dysleksji, Warszawa. Krasowicz-Kupis G. (2009), Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy, Gdańsk. |
W cyklu 2023Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
Uwagi
W cyklu 2023L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - wykład (30 godz.), ćwiczenia (10 godz.), laboratoria (5 godz.) = 45 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz. Przygotowanie się do egzaminu - 25 godz. Przygotowanie konspektów zajęć, samodzielne przygotowanie pomocy do zajęć - 25 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe (wykład + ćwiczenia): 21 + 12 (33 h) Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: