Dydaktyka z ewaluacją wyników kształcenia LO-3F-DEW
TREŚCI PROGRAMOWE
Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Style kierowania klasą. Ład i dyscyplina. Procesy społeczne w klasie; integracja klasy szkolnej. Tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce. Nauczanie w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego. Cele kształcenia – źródła, sposoby formułowania i rodzaje. Zasady dydaktyki. Metody nauczania. Treści nauczania. Organizacja procesu kształcenia i pracy uczniów. Lekcja (jednostka dydaktyczna) i jej budowa. Modele lekcji. Sztuka prowadzenia lekcji. Style i techniki pracy z uczniami. Interakcje w klasie. Środki dydaktyczne. Projektowanie działań edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się ucznia. Autonomia dydaktyczna nauczyciela. Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów; ocenianie kształtujące, a efektywność nauczania. Wewnątrzszkolny system oceniania. Sprawdziany i egzaminy zewnętrzne. Ocena efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości pracy szkoły. Edukacyjna wartość dodana.
W cyklu 2021L:
Treści wykładów Ćwiczenia: |
W cyklu 2021Ln:
Treści wykładów: Treści ćwiczeń: |
W cyklu 2022L:
Treści wykładów Ćwiczenia: |
W cyklu 2022Ln:
Treści wykładów: Treści ćwiczeń: |
W cyklu 2023L:
WYKŁADY |
W cyklu 2023Ln:
Treść wykładów: 1. Dydaktyka jako praktyka kulturowa i dyscyplina naukowa. Zadania dydaktyki współczesnej. Elementy struktury systemu dydaktyczno-wychowawczego (proces kształcenia, cele i treści kształcenia, metody nauczania i uczenia się, środki dydaktyczne, formy organizacyjne kształcenia i wychowania) 2. Paradygmaty dydaktyki współczesnej. Charakterystyka wybranych modeli dydaktyki (dydaktyka normatywna, dydaktyka humanistyczna, dydaktyka konstruktywistyczna, dydaktyka krytyczna) 3. Problem ładu i dyscypliny w klasie. Indywidualizacja kształcenia: sposoby indywidualizowania; ryzyko etykietowania; ukryta pedagogia 4. Ewaluacja i ocenianie szkolne: pojęcie, rodzaje. Błędy i dylematy oceniania Treść ćwiczeń: 1. Edukacja skuteczna, czyli jaka? Wybrane zasady efektywnej edukacji 2. Cele kształcenia: formułowanie celów ogólnych i ich operacjonalizowanie 3. Metody kształcenia i środki dydaktyczne 4. Projektowanie zadań dydaktycznych: modele, implementacja 5. Formy organizacyjne kształcenia 6. Projektowanie zajęć (konspekt) 7. Ocena i ocenianie wyników kształcenia. Etyka oceniania |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, a także przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych.
Zna i rozumie zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego.
Zna i rozumie współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów.
Zna i rozumie zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne.
Zna i rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; autonomię dydaktyczną nauczyciela.
Zna i rozumie sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; tematykę oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły oraz edukacyjną wartość dodaną.
Rozumie i wyjaśnia pojęcia: nauczanie, uczenie się, kształcenie, cele i wyniki kształcenia, metody kształcenia, treść kształcenia, proces kształcenia, zasady dydaktyczne, style nauczania, systemy dydaktyczne; program ukryty szkoły.
Zna sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby egzaminów zewnętrznych, zagadnienia związane z przygotowaniem ucznia do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych.
Rozumie i opisuje filozoficzne przesłanki leżące u podstaw orientacji dydaktycznych oraz charakteryzuje te orientacje.
Opisuje sposób i zakres wykorzystywania przez dydaktykę dorobku innych nauk (psychologia, socjologia, filozofia).
Ma uporządkowaną wiedzę na temat struktury nadzoru pedagogicznego w polskim systemie oświaty. Opisuje ustawowo określone obszary ewaluacji działalności edukacyjnej.
Charakteryzuje zagadnienie lekcji, zna modele lekcji, style i techniki pracy z uczniami, środki dydaktyczne.
Umiejętności
Potrafi zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego.
Potrafi zaprojektować działania służące integracji klasy szkolnej.
Potrafi dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów.
Potrafi wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę.
Potrafi zaplanować pracę ze zdolnym uczniem przygotowującą go do udziału w konkursie przedmiotowym.
Potrafi dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej.
Konstruuje prosty konspekt zajęć.
Trafnie dobiera metody, formy, środki i treści dydaktyczne do założonych celów dydaktycznych – potrafi dostosować metody i formy pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego.
Potrafi zaprojektować wewnętrzne badanie ewaluacyjne, dokonać oceny pracy ucznia.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych, związanych z planowaniem zajęć.
Poddaje krytycznej analizie problemy związane z edukacją we współczesnym świecie, działa na rzecz poprawy pracy placówki oświatowej, w poczuciu odpowiedzialności za dobro uczniów.
Jest gotów do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych.
Literatura
W cyklu 2021L:
1. Obowiązkowa: 2. Uzupełniająca |
W cyklu 2021Ln:
1. Obowiązkowa: 2. Uzupełniająca |
W cyklu 2022L:
1. Obowiązkowa: 2. Uzupełniająca: |
W cyklu 2022Ln:
1. Obowiązkowa: 2. Uzupełniająca |
W cyklu 2023L:
LITERATURA PODSTAWOWA |
W cyklu 2023Ln:
D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teoria o praktyce. K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. D. Sterna, Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: Liczba godzin kontaktowych: 45h |
W cyklu 2021Ln:
Metody kształcenia: Liczba godzin kontaktowych: 45h |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: Liczba godzin kontaktowych: 45h |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: Liczba godzin kontaktowych: 45h |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: - wykład - rozmowa kierowana - dyskusja - metoda stacji uczenia się - metody oparte na działaniu praktycznym Nakład pracy studenta: Liczba godzin kontaktowych: 45h Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 15h Liczba punktów ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: