Praktyka pedagogiczna specjalistyczna w gabinetach logopedycznych w placówkach kształcenia specjalnego oraz poradniach specjalistycznych (40 godz.) LO-2P-LOG1
TREŚCI PROGRAMOWE
Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, zasadami funkcjonowania i finansowania, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji. Dokonanie ogólnej analizy pracy zespołu zatrudnionego w placówce, m.in. pedagoga szkolnego, doradcy zawodowego, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy i innych specjalistów. Poznanie specyfiki (form i zasad) pracy logopedy w placówce: - poznanie metod i narzędzi dokonywania diagnozy i prowadzenia terapii logopedycznej osób z różnymi zaburzeniami mowy; - poznanie zasad współpracy z rodziną osoby korzystającej z pomocy logopedy. Dokonanie analizy dokumentów (w tym dokumentacji z badań wielospecjalistycznych; medycznych, pedagogicznych, psychologicznych) osób korzystających z pomocy logopedy.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
W stopniu pogłębionym zna zadania charakterystyczne dla pracy nauczyciela w placówce specjalistycznej systemu oświaty oraz środowiska, w jakim one działają. Potrafi scharakteryzować ogólne zasady działania placówki specjalistycznej, w której odbywa praktykę (jej strukturę organizacyjną i zadania logopedy w tej strukturze, organizację, statut).
W stopniu pogłębionym zna rolę nauczyciela-logopedy i etykę zawodową nauczyciela, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów.
W stopniu pogłębionym zna sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu terapeutycznego do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W stopniu pogłębionym organizację, statut, plan pracy, zadania i zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi oraz programy wychowawczo-profilaktyczne realizowane w tych placówkach.
W stopniu pogłębionym doradztwo zawodowe: wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, metody i techniki określania potencjału ucznia oraz potrzebę przygotowania uczniów do uczenia się przez całe życie.
Umiejętności
Potrafi przeprowadzać diagnozę i konstruować programy terapii logopedycznej, z metodyką postępowania logopedycznego z wykorzystaniem istniejących lub opracowaniem nowych metod i narzędzi.
Umie dokonać ewaluacji podejmowanych działań, ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej, oceniać pracę ucznia i prezentować ją w formie oceny kształtującej.
Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i logopedycznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczno-logopedyczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. Potrafi dokonać analizy dokumentów dotyczących osób z neurogennymi/słuchowymi zaburzeniami mowy korzystających z pomocy logopedy (w tym dokumentacji z badań wielospecjalistycznych: medycznych, pedagogicznych, psychologicznych).
Kompetencje społeczne
Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w analizie zdarzeń edukacyjnych oraz w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, stąd jest gotów do poszukiwania wiedzy, a w przypadku problemów – zwracania się do ekspertów, zasięgania ich opinii współdziałania z nimi.
Jest gotów do przestrzegania i dbania o przestrzeganie przez innych zasad etyki, ponoszenia odpowiedzialności za swoje działania pedagogiczno-logopedyczne tj. postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne, kierowanie podopiecznego do innych specjalistów, ustne i pisemne opinie dotyczące podopiecznego;. dbałości o dorobek i tradycje zawodu; podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela logopedy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: