Urządzenia wspomagające słyszenie LO-2F-UWS
TREŚCI PROGRAMOWE
Urządzenia wspomagające słyszenie. Protezy akustyczne: budowa, funkcjonowanie, dobór, grupa docelowa. Protezy elektryczne: budowa, funkcjonowanie, dobór, grupa docelowa. Protezy typu „hybryda”: sposób doboru grupy, zasady kwalifikacji, postępowanie i rehabilitacja pooperacyjna. Rozwiązania wspomagające proces edukacyjny ucznia niedosłyszącego: minimikrofony, systemy FM, pętle indukcyjne.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W stopniu pogłębionym zna miejsce subdyscypliny pedagogiki jaką jest logopedia w systemie nauk, jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi, w tym z audiologią, zna terminologię naukową tam stosowaną. Rozumie potrzebę współpracy logopedy z audiologiem, laryngologiem i protetykiem słuchu.
W stopniu pogłębionym zna medyczne podstawy logopedii: ma utrwaloną wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii obwodowej i ośrodkowej części narządu słuchu oraz zna trudności wynikające z zaburzeń w jego obrębie.
W stopniu pogłębionym zna zasady diagnostyki logopedycznej (subiektywne) i audiologicznej (obiektywne) metody badań słuchu; jest świadomy potrzeby wykorzystania dostępnych urządzeń wspomagających słyszenie w celu usprawniania komunikacji z uczniem. Zna i rozumie działanie protez słuchowych: aparatów słuchowych, implantów ślimakowych, itp.
Umiejętności
Umie wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i audiologii oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych uczniów niedosłyszących. Potrafi przewidzieć wpływ wady słuchu na rozwój dziecka i nakierować opiekunów na konkretne, optymalne rozwiązania techniczne wspomagające słyszenie.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do wykorzystania wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, stąd jest gotów do poszukiwania wiedzy, a w przypadku problemów – zwracania się do ekspertów i zasięgania ich opinii, w tym przypadku audiologa.
Jest gotów do wykorzystania wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, stąd jest gotów do poszukiwania wiedzy, a w przypadku problemów – zwracania się do ekspertów i zasięgania ich opinii, w tym przypadku audiologa; wskazywać rozwiązania dla identyfikowanych problemów - dobór protezy słuchu adekwatnej do trudności w słyszeniu pacjenta, zmiany bieżących parametrów urządzenia wspomagającego słyszenie.
Jest gotów do poszukiwania najlepszych rozwiązań sprzyjających postępom uczniów, użycia rodzajów treningów słuchowych, w razie potrzeby, kieruje podopiecznego do innych specjalistów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: