Terapia logopedyczna osób z dysfonią LO-2F-TLD
TREŚCI PROGRAMOWE
Metody rehabilitacji głosu. Znaczenie poszczególnych narządów dla tworzenia głosu. Klasyfikacje zaburzeń głosu. Etiologia zawodowych zaburzeń fonacji. Choroby współistniejące z zaburzeniami głosu. Zaburzenia fonacji u dzieci. Foniatryczne i logopedyczne metody diagnozy zaburzeń głosu i mowy. Ocena stopnia niepełnosprawności głosowej (VHI). Mechanizmy kompensacyjne w zaburzeniach fonacji. Zasady prowadzenia terapii głosu, kształtowanie właściwej koordynacji oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnej. Przegląd technik stosowanych w rehabilitacji głosu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Ln: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna medyczne podstawy zaburzeń głosu.
W stopniu pogłębionym rozumie zagadnienia związane z emisją głosu - budowę, działanie i ochronę narządu mowy i zasady emisji głosu.
Rozumie zasady diagnostyki zaburzeń fonacji oraz współpracy z lekarzem foniatrą oraz z fizjoterapeutą w zakresie diagnozy i terapii zaburzeń głosu.
Umiejętności
Potrafi analizować i stosować podstawy fizjoterapii i foniatrii w logopedii.
Potrafi przeprowadzić diagnozę zaburzeń głosu i konstruować odpowiedni program terapii.
Potrafi pracować z osobami zawodowo posługującymi się głosem, dobrać właściwe ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy oraz doskonalenia umiejętności diagnostycznych i terapeutycznych na specjalistycznych studiach z zakresu emisji głosu.
Ma świadomość odpowiedzialności w kontaktach z pacjentami z dysfonią i ich rodzinami.
Okazuje empatię pacjentom z dysfonią potrzebującym wsparcia i pomocy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: