Podstawowe problemy socjologii LO-2F-PPS
TREŚCI PROGRAMOWE
Przedmiot socjologii. Przedsocjologiczna wiedza o społeczeństwie. Wiedza potoczna i naukowa. Socjologia jako dyscyplina naukowa. Socjologia wśród innych nauk. Rozwój socjologii. Czołowi przedstawiciele socjologii. Współczesne teorie socjologiczne. Metody i narzędzia badań socjologicznych. Społeczny wymiar kultury. Interakcje i struktura społeczna. Zbiorowości społeczne. Pojęcie grupy społecznej. Cechy grupy społecznej. Typologia grup. Normy grupowe. Struktura grupy. Procesy grupowe. Komunikacja w grupie. Typy przywództwa. Spójność grupy. Konformizm grupowy. Mechanizm kontroli społecznej. Grupy odniesienia porównawczego i normatywnego. Organizacje społeczne. Proces socjalizacji. Socjalizacja i wychowanie a natura. Stratyfikacja społeczna. Pojęcie nierówności społecznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawowe pojęcia i teorie dotyczące struktury społecznej oraz zasady strukturalizacji życia społecznego. Zna zasady funkcjonowania wybranych instytucji i ich roli w kształtowaniu i normowaniu rzeczywistości społecznej.
Zna wybrane teorie dotyczące interakcji społecznych ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji społecznej.
Opisuje model komunikowania interpersonalnego i grupowego.
Zna rodzaje komunikatów, sposoby komunikacji oraz zakłócenia występujące w procesie komunikacji.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru oddziaływań pedagogicznych.
Potrafi zastosować ujęcia teoretyczne z obszaru socjologii w analizie określonych zjawisk społecznych, szczególnie w obszarach działalności pedagogicznej.
Potrafi formułować swoje myśli i opinie w sposób klarowny, czytelny i konkretny, stosując argumentację z obszaru wybranych perspektyw teoretycznych.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę pracy nad rozwojem osobistym i zawodowym.
Odznacza się odpowiedzialnością za przygotowanie do swojej pracy pedagogicznej.
Kryteria oceniania
Przedmiot realizowany w formie wykładu z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Weryfikacja efektów kształcenia: kolokwium zaliczeniowe pisemne (pytania zamknięte i otwarte)
Literatura
1) A. Giddens, Socjologia, PWN Warszawa 2004
2) N. Goodman, Wstęp do socjologii, Warszawa 1997
3) B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003
Literatura uzupełniająca:
1) E. Aronson, Człowiek-istota społeczna, Warszawa 1995, s. 494-522
2) P.L.Berger, T. Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 1983, s.202-227
3) E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 1998, r.I
4) G. Le Bon, Psychologia tłumu, Warszawa 1994, r.I
5) St. Ossowski, Konflikt niewspółmiernych skal wartości, Dzieła, t.III, Warszawa 1967
6) D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Warszawa 1998, r.I
7) J. Turowski, Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin 1993, r. VII
Uwagi
W cyklu 2024L:
Opis metod kształcenia: wykład interaktywny z użyciem prezentacji multimedialnych |
W cyklu 2024Ln:
Opis metod kształcenia: wykład interaktywny z użyciem prezentacji multimedialnych |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: