Nowoczesne technologie AAC LO-2F-NTA
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykorzystanie technologii informacyjnej. Klawiatury specjalistyczne ułatwiające pracę na komputerze osobom z różnymi dysfunkcjami. Big Track, KidTrack, BJStick czyli urządzenia zastępujące mysz komputerową oraz sposoby ich wykorzystania przez osoby z niepełnosprawnością ruchową i sprzężoną. Tobii, C-Eye - parametry urządzenia pozwalającego na obsługę komputera za pomocą wzroku do potrzeb użytkownika. Tablice dynamiczne w programach Boardmaker & Speaking Dynamically Pro, The Grid, Communicator 5. Prezentacja możliwości złożonych gotowych tablic interaktywnych przygotowanych w programach Smart, BoardMaker, Symword, The Grid, Communicator. Stanowiska komputerowego dla osób z niepełnosprawnością sprzężoną.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W stopniu pogłębionym zna miejsce subdyscypliny pedagogiki jaką jest logopedia w systemie nauk, jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi, w tym neurologii, zna terminologie naukową tam stosowaną. Rozumie potrzebę współpracy logopedy z neurologiem, fizjoterapeutą i ortooptykiem.
W stopniu pogłębionym zna medyczne podstawy logopedii: ma utrwaloną wiedzę z zakresu motoryki małej i dużej oraz zna trudności wynikające z tych zaburzeń.
W stopniu pogłębionym zna zasady diagnostyki logopedycznej osób niemówiących; jest świadomy potrzeby wykorzystania dostępnych urządzeń wspomagających lub zastępujących mowę głośną w celu zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów; potrafi używać komputera, mediów i nowych technologii w terapii logopedycznej.
Umiejętności
Potrafi wykorzystać wiedzę w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, stąd jest gotów do poszukiwania wiedzy, a w przypadku problemów – zwracania się do ekspertów i zasięgania ich opinii, w tym przypadku audiologa; wskazywać rozwiązania dla identyfikowanych problemów - dobór odpowiedniego oprogramowania, urządzenia, stanowiska komputerowego dla osób z niepełnosprawnością sprzężoną.
Umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i neurologii oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu zidentyfikowania potrzeb i dostosowania metod pracy do ucznia z ograniczoną mową czynną lub jej brakiem. Potrafi nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym w celu wdrożenia w proces edukacji wysokiej technologii.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do wykorzystania wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, stąd jest gotów do poszukiwania wiedzy, a w przypadku problemów - zwracania się do ekspertów i zasięgania ich opinii.
Jest gotów do poszukiwania najlepszych rozwiązań sprzyjających postępom uczniów, użycia wysokich technologii, kierowania w razie potrzeby do innych specjalistów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: