Seminarium dyplomowe magisterskie - 2 LO-2F-MR2
TREŚCI PROGRAMOWE
Etapy postępowania badawczego. Podstawowe pojęcia metodologiczne: cel badań i przedmiot badań, problemy, hipotezy, zmienne, wskaźniki, metody, techniki i narzędzia badań. Formułowanie zakresu problematyki badawczej oraz tematu badań. Analiza, selekcja i kategoryzacja zagadnień teoretycznych i terminologii związanej z tematyką pracy. Opracowanie bibliografii z zastosowaniem standardów edytorskich.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie (na poziomie elementarnym) zasady projektowania i prowadzenia badań w pedagogice (szczególnie w logopedii), a w szczególności istotę problemów badawczych, metod, technik i narzędzi badawczych.
Zna metodologiczne założenia ilościowych i jakościowych metod badawczych oraz metody analizy ilościowych i jakościowych danych empirycznych.
Zna podstawowe przepisy i normy dotyczące własności intelektualnej i prawa autorskiego.
Umiejętności
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii.
Potrafi opracować koncepcję badań wykorzystując pogłębioną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, z uzasadnieniem teoretycznym, wskazaniem na cele poznawcze i praktyczne.
Potrafi przeprowadzać diagnozę i konstruować programy terapii logopedycznej, z metodyką postępowania logopedycznego z wykorzystaniem istniejących lub opracowaniem nowych metod i narzędzi. Potrafi analizować przykłady badań oraz konstruować i prowadzić proste badania pedagogiczne; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań. Selekcjonuje i kategoryzuje zagadnienia teoretyczne i terminologię związaną z tematyką pracy.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do autorefleksji, krytycznego stosunku do posiadanej wiedzy.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w analizie zdarzeń edukacyjnych oraz w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, stąd jest gotów do poszukiwania wiedzy, a w przypadku problemów – zwracania się do ekspertów; zasięgania ich opinii współdziałania z nimi przestrzegając zasad rzetelnego sprawozdania wyników badań.
Jest gotów do przestrzegania i dbania o przestrzeganie przez innych zasad etyki, ponoszenia odpowiedzialności za swoje działania pedagogiczno-logopedyczne, zasad etyki zawodowej zasad rzetelności intelektualnej i reguł własności intelektualnej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: