Diagnoza i terapia logopedyczna osób z wadą słuchu LO-2F-DSU
TREŚCI PROGRAMOWE
Charakterystyka stanów mowy oraz diagnoz surdologopedycznych będących skutkiem różnych typów niedosłuchu oraz zróżnicowanych uwarunkowań rozwoju komunikacji dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Metodyka pracy surdologopedycznej z dziećmi i dorosłymi. Konstruowanie programów terapii surdologopedycznej. Badanie surdologopedyczne (różne metody i narzędzia diagnozowania surdologopedycznego). Szczegółowa metodyka postępowania surdologopedycznego (hospitacje i zajęcia próbne studentów). Opinie surdologopedyczne. Konstruowanie planów terapii.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
W stopniu pogłębionym zna medyczne podstawy logopedii i audiologii. Potrafi dokonać szczegółowej charakterystyki zaburzeń mowy, których przyczyną jest wada słuchu.
W stopniu pogłębionym zna podstawy audiofonologii pedagogicznej, metodę fonogestowej wizualizacji mowy (Cued Speech), podstawy języka migowego, logorytmiki Zna ćwiczenia rozwijające komunikację językową wykorzystywane w terapii indywidualnej i grupowej.
W stopniu pogłębionym zna zasady diagnostyki logopedycznej wykorzystywane w surdologopedii, metodykę postępowania logopedycznego i zasady konstruowania programów terapii logopedycznej; zagadnienia surdologopedii, metody wychowania słuchowego i językowego oraz rewalidacji indywidualnej.
Umiejętności
Umie wykorzystywać podstawy audiofonologii pedagogicznej; w tym przeprowadzać jej diagnozę i terapię; znając podstawy języka migowego, potrafi wskazać odbiorców i miejsce w terapii logopedycznej; stosować logorytmikę i logopedię z wykorzystaniem istniejących lub opracowaniem nowych metod i narzędzi.
Potrafi planować i realizować postępowanie rehabilitacyjne przeprowadzać diagnozę i konstruować programy terapii logopedycznej, z metodyką postępowania logopedycznego z wykorzystaniem istniejących lub opracowaniem nowych metod i narzędzi.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do przestrzegania i dbania o przestrzeganie przez innych zasad etyki, ponoszenia odpowiedzialności za swoje działania pedagogiczno-logopedyczne tj. postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne, kierowanie podopiecznego do innych specjalistów; do tworzenia ustnych i pisemnych opinii dotyczących podopiecznego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: