Wprowadzenie do studiów nad dzieciństwem i prawami dziecka IP-2F-WSD
TREŚCI PROGRAMOWE
Dziecko i dzieciństwo w perspektywie historycznej. Dziecko i dzieciństwo w perspektywie różnych dyscyplin naukowych. Badania dziecka i dzieciństwa – zagadnienia etyczne i odpowiedzialność społeczna oraz specyficzna metodologia tych badań. Podmiotowość i sprawczość dziecka a wybrane modele socjalizacji i edukacji.
W cyklu 2020Z:
Dziecko i dzieciństwo w pespektywie historycznej. Dziecko i dzieciństwo w perspektywie różnych dyscyplin naukowych. Badania dziecka i dzieciństwa – zagadnienia etyczne i odpowiedzialność społeczna oraz specyficzna metodologia tych badań. Kontrowersje wokół praw dziecka. Podmiotowość i sprawczość dziecka a wybrane modele socjalizacji i edukacji. Style rodzicielskie w perspektywie praw dziecka i ich krytyczna ocena. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu prawa dziecka oraz teorie społeczne dotyczące zmiany społecznej w odniesieniu do dzieciństwa i praw dziecka.
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz kwestii etycznych związanych z badaniami nad dzieckiem i z udziałem dzieci.
Zna i rozumie podstawy metodologii badań społecznych.
Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter studiów i badań nad dzieckiem, i dzieciństwem, i prawami dziecka.
Umiejętności
Potrafi prowadzić pogłębione badania społeczne niezbędne dla opracowania diagnoz potrzeb dziecka i jego otoczenia społecznego. Potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne dotyczące dziecka i praw dziecka.
Kompetencje społeczne
Jest gotowy do rozwiązywania kompleksowych problemów natury etycznej w badaniach i działaniu mającym bezpośredni kontakt z dziećmi oraz zdaje sobie sprawę ze społecznych konsekwencji upublicznienia wyników badań i ich złożonych oddziaływań społecznych. Jest odpowiedzialnym badaczem i praktykiem.
Jest gotów do krytycznego spojrzenia na poznawane treści związane z interdyscyplinarnym charakterem studiów nad dzieciństwem i prawami dziecka.
Kryteria oceniania
Osoby zainteresowane ocena dobrą lub bardzo dobrą rozszerzają swój egzamin o dyskusję na temat przeczytanych lektur.
Lektury zalecane : podane na pierwszym wykładzie. Dobrze widziane będzie odwołanie się do własnych lektur powiązanych z tematyką zajęć. Polecam czasopisma : Pedagogika Społeczna, Problemy Wczesnej Edukacji, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze lub inne.
Kryteria oceny dyskusji:
- zainteresowanie problematyką dziecka i dzieciństwa, znajomość publikacji, kwerendy, źródła;
- krytyczna analiza tekstu;
- budowanie własnej biografii edukacyjnej, refleksyjne uczenie się;
- budowanie własnych kompetencji narracyjno-argumentacyjnych, komunikacja w grupie.
METODY KSZTAŁCENIA:
komunikacja za pomocą platformy Microsoft Teams w czasie rzeczywistym
praca zespołowa - google forms oraz różne komunikatory : Whatsapp, messenger.
wykorzystanie google forms do sprawdzenia wiedzy
zajęcia zdalne za pomocą platformy MS TEAMS
Literatura
Brzezińska A.W, Dzieciństwo i dorastanie. Korzenie tożsamości osobistej i społecznej. w: A,Brzezińska i inni ( red.), Ekologia regionalna. Warszawa 2006
Jarosz E, Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społecznym przyzwoleniem. Warszawa 2015, Rzecznik Praw Dziecka
Key E., Stulecia dziecka. Warszawa 2005
Postman. N.,W stronę XVIII stulecia. Jak przeszłość może kształtować naszą przyszłość, Warszawa 2001
Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. red. T. Pilch, T1. Warszawa 2003
Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Warszawa 2014
Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańsk 2007
W cyklu 2020Z:
Brzezińska A.W, Dzieciństwo i dorastanie. Korzenie tożsamości osobistej i społecznej. w: A,Brzezińska i inni ( red.), Ekologia regionalna. Warszawa 2006 Jarosz E, Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społecznym przyzwoleniem. Warszawa 2015, Rzecznik Praw Dziecka Key E., Stulecia dziecka. Warszawa 2005 Postman. N.,W stronę XVIII stulecia. Jak przeszłość może kształtować naszą przyszłość, Warszawa 2001 Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. red. T. Pilch, T1. Warszawa 2003 Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Warszawa 2014 Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańsk 2007 |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ NA ODLEGŁOŚĆ: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3accafb651a91a49db9d05b42a8638e951%40thread.tacv2/conversations?groupId=f483e763-968d-4ea4-bab5-f3cda315a883&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: