Obywatelstwo i partycypacja dziecięca IP-2F-OPA
TREŚCI PROGRAMOWE
Pojęcia praw dziecka do partycypacji społecznej: prawo do swobodnej wypowiedzi, do informacji, prawo do swobody myślenia, sumienia, wyznania, prawo do swobodnego zrzeszania się oraz prawo do prywatności i do dostępu do informacji medialnych. Dokumenty dotyczące partycypacji dziecięcej: Europejska karta uczestnictwa młodych w życiu lokalnym i regionalnym z 2003 roku. Rekomendacja Komitetu Ministrów państw członkowskich Rady Europy o partycypacji młodych ludzi w życiu lokalnym i regionalnym; Rekomendacje Rady Europy z 2009 roku. Komentarz Ogólny Komitetu Praw Dziecka z 2009 roku. Zalecenia Komitetu Ministrów w sprawie udziału młodzieży oraz przyszłości społeczeństwa obywatelskiego i w sprawie obywatelstwa dzieci. Pojęcia obywatelstwa dziecięcego, w szczególności idee demokracji jako sposobu do podejmowania samodzielnych decyzji w podstawowych sprawach dotyczących życia dzieci. Krytyczna analiza dyskursu – wskaźniki, monitoringi, raporty związanych z dzieckiem, a w szczególności z partycypacją dziecięcą.
W cyklu 2021Z:
Pojęcia praw dziecka do partycypacji społecznej: prawo do swobodnej wypowiedzi, do informacji, prawo do swobody myślenia, sumienia, wyznania, prawo do swobodnego zrzeszania się oraz prawo do prywatności i do dostępu do informacji medialnych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia związane z partycypacją dziecięcą oraz obywatelstwem dzieci.
Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą praw dziecka do uczestnictwa społecznego.
Zna podstawowe dokumenty europejskie dotyczące obywatelstwa i partycypacji dziecięcej.
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu idee praktykowania partycypacji dzieci, między innymi parlamentu dziecięcego i sądu koleżeńskiego.
Zna i rozumie krytyczną analizę dyskursu jako metodę badawczą pozwalającą na interpretację wskaźników, monitoringów i raportów na temat obywatelstwa i partycypacji społecznej.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych problemów praktykowania obywatelstwa i partycypacji dziecięcej.
Potrafi wybrać właściwe źródła oraz informacje dotyczące udziału młodzieży oraz przyszłości społeczeństwa obywatelskiego w celu krytycznej analizy i prezentacji tych informacji.
Potrafi wykorzystać idee uczestnictwa młodych w życiu lokalnym i regionalnym.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do krytycznej oceny dostępu młodych do informacji.
Jest gotów do inspirowania dzieci i młodzieży do myślenia i działania na rzecz społeczeństwa obywatelskiego i partycypacji dziecięcej.
Kryteria oceniania
komunikacja za pomocą platformy Microsoft Teams w czasie rzeczywistym
praca zespołowa - google forms oraz różne komunikatory : Whatsapp, messenger.
wykorzystanie google forms do sprawdzenia wiedzy
zajęcia zdalne za pomocą platformy MS TEAMS
Literatura
1. Brzozowska-Brywczyńska M, Dziecięce obywatelstwo: kilka refleksji na marginesie idei dziecięcej partycypacji. Acta Universitatis Lodziensis 2017, nr 4
2. 2. Brzozowska -Brywczyańska M. , Ryba, Która ma głos. Prawo dziecka do partycypacji file:///C:/Users/Huawei/Desktop/PARTYCYPACJANowy%20folder/AAAAAABrzozowska_M_2017_Ryba_ktora_ma_glos.pdf
3. Jarosz E., Dzieciece obywatelstwo a partycypacja społeczna file:///C:/Users/Huawei/Desktop/PARTYCYPACJANowy%20folder/Jarosz_Dzieciece_obywatelstwo.pdf
4. Jarosz E., (2018), Dziecięce obywatelstwo-między prawami dziecka a rzeczywistością. (w:) Pedagogika Społeczna rok XVII, nr 4(70)
5. Jarosz E., (2014) Społeczna podmiotowość dziecka - rozwój koncepcji obywatelstwa dzieci. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne 23, 11-24.
6. Smolińska-Theiss B., ( 2014) Korczakowskie narracje pedagogiczne, Impuls.
7. Smolińska-Theiss B., (2014) Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej, Wyd. APS
8. Smolińska-Theiss B., (2013) Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci-są ludzie. Warszawa. Wyd Rzecznik Praw Dziecka
9. Korczak J., (2017) Prawo dziecka do szacunku. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka
10. Dokumenty EU na temat strategii ochrony praw dziecka.
11. Analiza wybranych informacji z internetu (regulaminy szkolne, skargi uczniowskie, fora dotyczące dzieci w mieści, sejmu dziecięcego itp.
11. Danilewicz W., Theiss W., (2014) Pedagogika Społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Wydawnictwo Akademickie Żak
12. Theiss W., (1996), Zniewolone dzieciństwo. Socjalizacja w warunkach społeczno-politycznych. Warszawa, Wyd. Żak
W cyklu 2020Z:
1. Brzozowska-Brywczyńska M, Dziecięce obywatelstwo: kilka refleksji na marginesie idei dziecięcej partycypacji. Acta Universitatis Lodziensis 2017, nr 4 |
W cyklu 2021Z:
Brzozowska – Brywczyńska, M. (2013). (Poza) artykuł 12: partycypacja dzieci i młodzieży w świetle Konwencji o Prawach dziecka oraz wybranych ujęć teoretycznych. W: A. Kordasiewczisz, P. Sadura (red.), Edukacja Obywatelska w Działaniu (2013). |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
zajęcia odbywają się za pośrednictwem platformy MS TEAMS |
W cyklu 2021Z:
Nakład pracy studenta: 30 godzin kontaktowych, 30 godzin pracy samodzielnej. 2 ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: