Dziecko w kulturze IP-2F-DZK
TREŚCI PROGRAMOWE
Rola sztuki i aktywności twórczej w rozwoju dziecka. Współczesne koncepcje wychowania przez sztukę. Sztuka dziecka i jej naturalny rozwój. Poetycka twórczość dziecka (Semenowicz). Stadia rozwoju rysunkowego dziecka (Lowenfeld). Antropologiczna funkcja sacrum, przejawy sacrum w świecie pedagogiki, polityki, ekonomii, dzieciństwo w sferze religii oraz dzieciństwo w sferze świeckości.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma wiedzę z zakresu nauk społecznych i humanistycznych oraz dziedzin sztuki, w tym wiedzę z zakresu sztuk filmowych, teatralnych, muzycznych, plastycznych oraz wiedzę teologiczną pozwalającą mu rozumieć proces rozwoju dziecka oraz wychowanie dziecka w różnych środowiskach. Ma wiedzę pedagogiczną dotyczącą wychowania przez sztukę.
Zna i rozumie fundamentalne dylematy o charakterze społecznym związane z marginalizacją dziecka w rodzinie i społeczeństwie. Rozważa te dylematy w kontekście religijnym i kulturowym.
Umiejętności
Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy złożonych problemów pomocowych związanych z marginalizowaniem dzieciństwa. Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę dotyczącą sztuki dziecka podczas wykonywania zadań praktycznych.
Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne dotyczące dziecka i praw dziecka ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do budowania swojej tożsamości zawodowej w perspektywie lokalnej i globalnej, pozostając otwartym zarówno na polskie tradycje i doświadczenia, jak i międzynarodowe procesy i wyzwania, w tym procesy i wyzwania związane z religią i kulturą.
Jest gotów do bycia troskliwym opiekunem dziecka, który służy pomocą i wsparciem, a jednocześnie szanuje podmiotowość i niezależność dziecka. Jest gotów stwarzać wyzwania i sytuacje, które przyczyniają się do tego, że zarówno dziecko, jak i jego środowisko podejmują indywidualne i zbiorowe działania prowadzące do wyjścia z biedy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: