Dzieciństwo a spójność społeczna IP-2F-DSS
TREŚCI PROGRAMOWE
Pedagogika społeczna w służbie dziecku. Polityka społeczna w służbie dziecku. Teorie nierówności społecznych. Teorie reprodukcji systemu społecznego i dziedziczenia statusu społecznego (Bourdieu, Passeron). Teoria odwrócenia (Boudon). Raporty dotyczące rozwarstwienia społecznego. Rola szkoły i instytucji oświatowych w wyrównywaniu szans. Czynniki służące spójności społecznej.
W cyklu 2020Z:
Spójność społeczna opisywana jest jako niejasne pojęcie, a jej znaczenie jest nieustannie tematem dyskursu. Aby móc badać związek spójności społecznej ze zmianami w rodzinach, istotne wydaje się przyjęcie za punkt wyjścia definicji i wymiarów spójności społecznej, które wyłoniły się już z wcześniejszych badan i opracowań. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie zaawansowane metody i analizy zjawisk dotyczących nierówności społecznych, działań na rzecz niwelowania zbyt dużych różnic dochodowych i innych narzędzi wyrównywania szans i utrzymywania spójności społecznej.
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu budowę i funkcje systemów i instytucji właściwych do interpretowania i oddziaływania na nierówności społeczne dotyczące dziecka i realizacji praw dziecka.
Umiejętności
Potrafi formułować i analizować problemy badawcze dotyczące nierówności społecznych i spójności społecznej w optyce pedagogicznej, na ich podstawie potrafi identyfikować szanse i zagrożenia oraz konstruować projekty sprzyjające wyrównywaniu szans dzieci i realizacji praw dziecka.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do krytycznego spojrzenia na poznawane treści związane z różnymi koncepcjami dotyczącymi nierówności społecznych i sposobów ich wyrównywania.
Jest gotów zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu.
Kryteria oceniania
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:
WIEDZA:
egzamin; studium przypadku- analiza w 3-4 osobowej grupie studenckiej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
praca w grupie, wrażliwość na problemy dziecięce, wielowymiarowe, interdyscyplinarne widzenie problemów dziecięcych, odwoływanie się do różnorodnych doświadczeń i przykładów.
UMIEJĘTNOŚCI: krytyczna analiza , umiejętność poszukiwania rozwiązań,
Literatura
Literatura
Obowiązkowa
- Dzieciństwo – witraż bolesny. Chowanna 2010. T.1.34, red. E. Jarosz
- J. Brągiel, B. Matyjas, K. Segiet, Dzieciństwo – w stronę poznania, zrozumienia i zmiany. Poznań 2019. Wyd. UAM
- Młodzież jako przedmiot i podmiot badań pedagogicznych. Red. A.Cybal-Michalska. Poznań 2019 . Wyd. UAM
Uzupełniajaca:
- K.Frysztacki, M.Nózka, M.Smagacz-Poziemska, Dzieci ulicy. Studium szczególnego problemu miejskiego. Kraków 2011, Wyd. UJ
- Ewa Jarosz, Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna. Katowice 2008 Wyd. UŚ
- J.Kusztal, Dobro dziecka w perspektywie resocjalizacji. Problemy pedagogiczne i prawne. Kraków 2018, Wyd. UJ
B.Matyjas, Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska. Warszawa 2008. Wyd. Żak
W cyklu 2020Z:
Literatura Obowiązkowa Uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
zajęcia przeprowadzane za pośrednictwem aplikacji MS TEAMS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: