Dziecko w systemie oświaty IP-2F-DSO
TREŚCI PROGRAMOWE
Zasady i podstawy systemu edukacji w Polsce. Dziecko w jednostkach organizacyjnych systemu oświaty. Dobro dziecka. Ochrona praw dziecka w systemie oświatowym. Prawo dziecka do edukacji w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dziecko przewlekle chore, dziecko z rodziny migracyjnej w polskim systemie oświaty.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury organizacyjne systemu oświaty zapewniające dziecku realizację prawa do nauki poprzez kształcenie, wychowanie i opiekę.
Zna i rozumie założenia Deklaracji Praw Człowieka ONZ i Konwencji o Prawach Dziecka oraz praktyczne efekty ich oddziaływania i wdrażania w systemie oświaty.
Ma wiedzę pedagogiczną, psychologiczną, prawną i z polityki oświatowej pozwalającą mu rozumieć proces rozwoju, opieki, wychowania i kształcenia dziecka w jednostkach organizacyjnych systemu oświaty. Zna odpowiednią terminologię z tego zakresu umożliwiającą pisanie rozpraw akademickich.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z dzieckiem, uwarunkowaniami jego rozwoju, dobrostanu i funkcjonowania społecznego podczas wykonywania zadań praktycznych w przedszkolu, szkole, placówce opiekuńczo-wychowawczej.
Potrafi dokonać właściwego doboru źródeł informacji i wiedzy oraz dokonać ich oceny, krytycznej analizy, syntezy i interpretacji. Potrafi krytycznie analizować teksty naukowe oraz zaprezentować posiadane informacje i wiedzę. Potrafi wykorzystać te umiejętności w pisarstwie akademickim.
Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne dotyczące dziecka i praw dziecka w polskim systemie oświaty ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców.
Potrafi samodzielnie planować i realizować działania na rzecz dziecka, jak również współdziałać z innymi osobami, podmiotami w ramach prac zespołowych, np. w planowaniu i realizacji zadań badawczych związanych z dzieckiem i prawami dziecka, a także pełnić rolę przywódczą w zespole realizującym zadania zawodowe.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych wobec dziecka, instytucji działających na rzecz dziecka, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego dziecka, inicjowania działania na rzecz interesu publicznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: