Choroby psychiczne dzieci IP-2F-CPD
TREŚCI PROGRAMOWE
Nieprawidłowości w rozwoju poznawczym, emocjonalnych i społecznym. Kryteria diagnostyczne wybranych jednostek chorobowych oraz procedury diagnostyczne według ICD 10. Zmiany w diagnostyce, profilaktyce i leczeniu chorób psychicznych dzieci i młodzieży. Zasady i normy etyczne w postępowaniu diagnostycznym i w oddziaływaniach pomocowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy z dziećmi. Wprowadzenie w podstawy terapii pedagogicznej oraz terapii poznawczo-behawioralnej, terapii rodzin.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie procesy rozwoju biologicznego i fizycznego, poznawczego oraz społecznego i osobowościowego dzieci. Zna kryteria zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania rozwijających się w niemowlęctwie, wczesnym dzieciństwie i dzieciństwie. Zna kryteria diagnozowania zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania według ICD-10.
Zna ekologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania rozwijających się w dzieciństwie. Zna wybrane procedury, techniki i narzędzia diagnostyczne zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania.
Zna i rozumie trendy rozwojowe w naukach medycznych związane z chorobami psychicznymi, ich profilaktyką i leczeniem.
Umiejętności
Potrafi zaplanować sesje konsultacyjno-diagnostyczną. Potrafi zastosować poznane techniki i narzędzia diagnostyczne oraz dopasować je do indywidualnych potrzeb klienta i jego fizycznego i psychospołecznego funkcjonowania.
Potrafi przystosować istniejące lub opracować nowe metody i narzędzia.
Potrafi refleksyjnie oceniać poziom swojej wiedzy i umiejętności diagnostyczno-terapeutycznych niezbędnych w pracy z dziećmi z zaburzeniami psychicznymi i zaburzeniami zachowania i ich rodzinami. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do wzmacniania swoich kompetencji w obszarze pracy diagnostyczno-interwencyjnej z dziećmi i ich najbliższym otoczeniem pozostając otwartym zarówno na polskie tradycje i doświadczenia, jak i międzynarodowe procesy i wyzwania.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia:
- dyskusja dydaktyczna
- analiza przypadków
- prezentacja multimedialna
NAKŁAD PRACY STUDENTA:
Godziny kontaktowe - warsztaty: 30 h
Przygotowanie się do zajęć na podstawie podanej literatury: 20 h
Przygotowanie prezentacji/indywidualnej analizy przypadku dotyczącej wybranego tematu: 30 h
Łączna liczba punktów ECTS: 3
Literatura
Kazdin, A., E., W, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków
Namysłowska, I. (2014). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa
Sokołowska, E., Zabłocka-Żytka (2013). Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Przykładowe ćwiczenia i interwencje. Fraszka. Warszawa
Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. PWN. Warszawa.
Czabała, Cz. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. PWN. Warszawa
Borkowska, A., Domańska, Ł. (2012). Neuropsychologia kliniczna dziecka. PWN. Warszawa
Oster, D, G., Gould, P. (2015). Rysunek w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk
Stankiewicz, S., Tomczak, K. (2012). Psychodrama w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Zajęcia prowadzone są za pośrednictwem aplikacji MS Teams https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4ff5aa6b2f0c49beb127613439725f53%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7595527c-44e3-43a4-8dfa-7035dcf50cd8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: