Zajęcia tutoringowe - 2 ID-2F-ZTU2
TREŚCI PROGRAMOWE
Studenci I roku, kierunku studiów Interdyscyplinarne Studia nad Niepełnosprawnoscią realizują przedmiot Zajęcia tutoringowe – 1 w formie zajęć do wyboru. Dokonują wyboru problematyki tutoringu spośród zaproponowanej w obszarze Interdyscyplinarnych Studiów nad Niepełnosprawnoscią, a w tym:
1. Integracja i inkluzja w teorii i praktyce społecznej. Podstawowe pojęcia, płaszczyzny, cechy, uwarunkowania postaw wobec "Inności-obcości"
2. Społeczne postrzeganie niepełnosprawności jako inności i obcości a koncepcja normalizacji.
3. Marginalizacja a automarinalizacja, stygmatyzacja a autostygmatyzacja - wymiary, kategorie zagrożone, sposoby badania. Niepełnosprawność jako stygmat społeczny i forma dewiacji.
4. Autonomia i podmiotowość osób z niepełnosprawnością - perspektywa filozoficzna, socjologiczna i pedagogiczna. Niepełnosprawność a interdyscyplinarność.
5. Koncepcje tożsamości w odniesieniu do osób z niepełnosprawnością. Tożsamość a niepełnosprawność. Integracja, reintegracja czy odbudowa tożsamości?
6. Teorie psychologiczne w interpretacji zachowania człowieka z niepełnosprawnością. Koncepcje podmiotowości. Problem upodmiotowienia i uprzedmiotowienia osób z niepełnosprawnością.
7. Miejsce osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym a stratyfikacja emanacji "inności". Pojęcie i wymiary nierówności społecznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu disability studies, m.in. interdyscyplinarność, studia nad niepełnosprawnością/ disability studies, prawa osób z niepełnosprawnością, normalizacja, self-adwokatura, piętno niepełnosprawności.
Zna pojęcia z obszaru socjologiczno-etyczno-prawnych aspektów dyskursu nad niepełnosprawnością, m.in. przynależność społeczna, bioetyka, Inny, inkluzja, wykluczenie, marginalizacja.
Zna pojęcia z obszaru antropologiczno-historycznego ujęcia niepełnosprawności, m.in. kultura niepełnosprawności, styl życia osób z niepełnosprawnością, kreatywność osób z niepełnosprawnością
Zna pojęcia z obszaru psychologiczno-medycznego aspektu niepełnosprawności, m.in. psychologia pozytywna, eudajmoniczny dobrostan, jakość życia, umacnianie, afirmujący model niepełnosprawności.
Zna podstawowe zagadnienia pedagogiczno-strategicznych kontekstów fenomenu niepełnosprawności, m.in. normalizacja, paradygmat wsparcia, systemy wsparcia.
Umiejętności
Umie zastosować interdyscyplinarną wiedzę do wyjaśniania niepełnosprawności w perspektywie nauk humanistycznych, społecznych, medycznych.
Umie podejmować działania eksperckie, opiniotwórcze w zakresie problematyki związanej z niepełnosprawnością.
Samodzielnie planuje i realizuje własną ścieżkę rozwoju zawodowego i osobowego, a także inspiruje innych do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do kreatywnego wykorzystania posiadanej, interdyscyplinarnej wiedzy i umiejętności z zakresu niepełnosprawności w celu rozwiązywania problemów poznawczych oraz praktycznych oraz poszukiwania wsparcia ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązaniu problemu.
Ma świadomość zasad i norm etycznych, którą wyraża w prezentowaniu własnego stanowiska, argumentacji własnego zdania odnośnie podejmowanych problemów związanych z niepełnosprawnością.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: