Zajęcia tutoringowe - 1 ID-2F-ZTU1
TREŚCI PROGRAMOWE
Studenci I roku, kierunku studiów Interdyscyplinarne Studia nad Niepełnosprawnoscią realizują przedmiot Zajęcia tutoringowe – 1 w formie zajęć do wyboru. Dokonują wyboru problematyki tutoringu spośród zaproponowanej w obszarze Interdyscyplinarnych Studiów nad Niepełnosprawnoscią, a w tym:
I. Problematyka rozwoju, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Tematyka: Problematyka rozwoju, edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób z niepełnosprawnoscią; Terapeutyczne i edukacyjne metody wspierania dzieci, młodzieży i dorosłych osób z niepełnosprawnoscią.
II. Psychospołeczna sytuacja rodzin z osobą z niepełnosprawnością. Tematyka: Sytuacja psychospołeczna rodziców dzieci z niepełnosprawnością; Postawy rodzicielskie, stres rodzicielski i problematyka wypalenia sił u rodziców dziecka z niepełnosprawnością; Sytuacja psychospołeczna rodzin z osobą z niepełnosprawnoscią; Strategie pomocy i wsparcia rodzin z osobą z niepełnosprawnoscią.
III. Sytuacja indywidualna oraz społeczna osób z niepełnosprawnością w Polce: wsparcie społeczne, postawy społeczne, funkcjonowanie osób z różnym rodzajem niepełnosprawności.
IV. Autorstwo własnego życia a niepełnosprawność - ku urzeczywistnieniu idei normalizacji Tematyka: Podmiotowość, godność, autonomia, samostanowienie osób z niepełnosprawnością; Tożsamość społeczna a niepełnosprawność; Implikacje założeń psychologii pozytywnej w badaniach pedagogiki specjalnej; Niepełnosprawność – stereotypy, stygmatyzacja; Niepełnosprawność – dyskryminacja, wykluczenie, miejsce „Innego” w społeczeństwie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu disability studies, m.in. interdyscyplinarność, studia nad niepełnosprawnością/ disability studies, prawa osób z niepełnosprawnością, normalizacja, self-adwokatura, piętno niepełnosprawności.
Zna pojęcia z obszaru socjologiczno-etyczno-prawnych aspektów dyskursu nad niepełnosprawnością, m.in. przynależność społeczna, bioetyka, Inny, inkluzja, wykluczenie, marginalizacja.
Zna pojęcia z obszaru antropologiczno-historycznego ujęcia niepełnosprawności, m.in. kultura niepełnosprawności, styl życia osób z niepełnosprawnością, kreatywność osób z niepełnosprawnością
Zna pojęcia z obszaru psychologiczno-medycznego aspektu niepełnosprawności, m.in. psychologia pozytywna, eudajmoniczny dobrostan, jakość życia, umacnianie, afirmujący model niepełnosprawności.
Zna podstawowe zagadnienia pedagogiczno-strategicznych kontekstów fenomenu niepełnosprawności, m.in. normalizacja, paradygmat wsparcia, systemy wsparcia.
Umiejętności
Umie zastosować interdyscyplinarną wiedzę do wyjaśniania niepełnosprawności w perspektywie nauk humanistycznych, społecznych, medycznych.
Umie podejmować działania eksperckie, opiniotwórcze w zakresie problematyki związanej z niepełnosprawnością.
Samodzielnie planuje i realizuje własną ścieżkę rozwoju zawodowego i osobowego, a także inspiruje innych do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do kreatywnego wykorzystania posiadanej, interdyscyplinarnej wiedzy i umiejętności z zakresu niepełnosprawności w celu rozwiązywania problemów poznawczych oraz praktycznych oraz poszukiwania wsparcia ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązaniu problemu.
Ma świadomość zasad i norm etycznych, którą wyraża w prezentowaniu własnego stanowiska, argumentacji własnego zdania odnośnie podejmowanych problemów związanych z niepełnosprawnością.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: