Wybrane zagadnienia pedagogiki społecznej ID-2F-WZS
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Geneza i rozwój pedagogiki społecznej.
2. Podstawowe pojęcia związane z pedagogiką społeczną: społeczeństwo, więzi społeczne, środowisko, kapitał ludzki, marginalizacja, pauperyzacja, bezrobocie, marginalizacja, wykluczenie.
3. Główne zadania pedagogiki społecznej: diagnoza, prognoza i zmiana.
4. Obszary oddziaływania pedagogiki społecznej: profilaktyka, pomoc, opieka, wsparcie społeczne i ratunek.
5. Koncepcje wychowania w środowisku.
6. Pedagogika społeczna wobec wyzwań XXI wieku:
• globalizacja
• migracje
• integracja społeczna cudzoziemców
• zjawisko tzw. „eurosieroctwa” w Polsce
• uzależnienie dzieci i młodzieży od Internetu
• neoliberalizm gospodarczy a zjawisko wykluczenia społecznego
• transhumanizm
• wiktymizacja kobiet
• kapitalizm finansowy a pauperyzacja klasy średniej;
• starzenie się społeczeństw krajów rozwiniętych;
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki społecznej, jej główne kierunki rozwoju, źródła, najważniejsze nowe osiągnięcia i zastosowania, także w obszarach związanych z niepełnosprawnością.
Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu niepełnosprawności rozszerzony o terminy stosowane w pedagogice społecznej.
Posiada rozszerzoną wiedzę o osobach z niepełnosprawnością jako podmiotach działalności edukacyjnej, wychowawczej, pomocowej, zna indywidualną i społeczną sytuację działających podmiotów i zasady działania społecznego w obszarze niepełnosprawności.
Zna w pogłębionym stopniu koncepcje, strukturę i funkcje systemu pomocy i wsparcia osób z niepełnosprawnością w Polsce.
Zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz ich wpływ na kształtowanie sytuacji osób z niepełnosprawnością w Polsce i na świecie.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać wiedzę z obszaru pedagogiki społecznej w celu identyfikowania złożonych i nietypowych problemów oraz zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności w obszarze niepełnosprawności.
Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu pedagogiki społecznej w celu rozpoznawania potrzeb osób z niepełnosprawnością, potrzeb ich środowiska życia oraz projektować i realizować działania w tym zakresie.
Ma pogłębione umiejętności odkrywania i stawiania własnych tez, poszukiwania argumentów i polemizowania z różnymi stanowiskami.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności, określenia potrzeb w zakresie własnego rozwoju osobowego i zawodowego.
Kreatywnie wykorzystuje posiadaną wiedzę w celu rozwiązywania problemów poznawczych oraz praktycznych oraz poszukiwania wsparcia ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązaniu problemu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: