Rys historyczny niepełnosprawności ID-2F-RHN
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Miejsce osób z niepełnosprawnościami w społeczeństwach kolejnych epok historycznych (starożytność, średniowiecze, nowożytność, współczesność).
2. Początki i rozwój pedagogiki specjalnej w Polsce i na świecie.
3. Kształcenie pedagogów specjalnych – rozwój i ewolucja systemów kształcenia nauczycieli specjalnych w Polsce i na świecie.
4. Udział osób z niepełnosprawnościami w kulturze – od starożytności do czasów współczesnych.
5. Kształtowanie się i rozwój systemów kształcenia, wychowania i opieki dzieci z niepełnosprawnościami w Europie.
6. Kształtowanie się i rozwój systemów kształcenia, wychowania i opieki dzieci z niepełnosprawnościami w Polsce.
7. Prawodawstwo dotyczące osób z niepełnosprawnościami na przestrzeni dziejów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna rozszerzone pedagogiczne koncepcje człowieka i ich odniesienia do niepełnosprawności oraz projektowania działań w obszarze kształcenia i wychowania osób z niepełnosprawnością.
Zna w pogłębionym stopniu koncepcje, strukturę i funkcje systemów wsparcia osób z niepełnosprawnością w Polsce; zna tradycje związane z opieką, kształceniem i wychowaniem osób z niepełnosprawnością w poszczególnych okresach historycznych, z uwzględnieniem kontekstu kulturowego.
Zna w pogłębionym stopniu genezę i rozwój instytucji i organizacji związanych z opieką, kształceniem i wychowaniem osób z niepełnosprawnością w kontekście historycznym.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną w celu identyfikowania i interpretacji złożonych i nietypowych problemów związanych z opieką, wychowaniem i kształceniem osób niepełnosprawnością w różnych okresach historycznych.
Potrafi komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców na tematy dotyczące analizy zjawisk związanych z opieką, kształceniem i wychowaniem osób z niepełnosprawnością w poszczególnych epokach historycznych, a w tym: formułuje konstruktywne uzasadnienia własnych opinii i stanowisk, wątpliwości i sugestii, prowadzi debaty oraz dokonuje oceny innych stanowisk.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do kreatywnego wykorzystania posiadanej, interdyscyplinarnej wiedzy i umiejętności z zakresu historii niepełnosprawności w celu rozwiązywania problemów poznawczych oraz praktycznych oraz poszukiwania wsparcia ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązaniu problemu.
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością na rzecz osób z niepełnosprawnością, a w tym: podejmowania działań służących własnemu rozwojowi zawodowemu i rozwijaniu dorobku zawodowego, podotrzymywania etosu zawodu oraz przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz podejmowania działań na rzecz przestrzegania tych zasad.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: