Osoba z niepełnosprawnością w przestrzeni publicznej ID-2F-PNP
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Postrzeganie niepełnosprawnych na przestrzeni wieków oraz współcześnie – kontekst społeczny, polityczny i gospodarczy.
2. Postrzeganie i stereotypy dotyczące osób niepełnosprawnych – procesy integracji, izolacji i wykluczenia, wiedza na temat osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie.
3. Współczesne kreowanie wizerunku osób z niepełnosprawnością – rola mediów.
4. Edukacja osób z niepełnosprawnością (kolejne etapy, możliwości, ograniczenia).
5. Przygotowanie zawodowe i rynek pracy dla osób z niepełnosprawnością.
6. System pomocy społecznej dla osób z niepełnosprawnością.
7. Bariery społeczne i ich przełamywanie w odniesieniu do osób z niepełnosprawnością.
W cyklu 2020L:
Postrzeganie i stereotypy dotyczące osób niepełnosprawnych – procesy integracji, izolacji i wykluczenia, wiedza na temat osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie sytuację społeczną osób z niepełnosprawnością w kontekście integracji systemowej sektorów polityki państwa.
Zna i rozumie warunki edukacji i rewalidacji uczniów z niepełnosprawnością w reformowanej przestrzeni szkolnictwa ogólnodostępnego, integracyjnego i specjalnego.
Posiada wiedzę na temat przygotowania zawodowego oraz rynku pracy dla osób z niepełnosprawnością.
Posiada wiedzę na temat systemu pomocy społecznej jako narzędzia adaptacji lub dewaloryzacji społecznej osoby z niepełnosprawnością.
Zna i rozumie znaczenie środków masowego przekazu w kreowaniu wizerunku osób z niepełnosprawnością.
Posiada wiedzę na temat przełamywania barier społecznych w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi (bariery: architektoniczne, komunikacyjne, związane z dostępem do: nowych technologii, dóbr kultury, edukacji na poziomie wyższym oraz kształcenia ustawicznego, związane z chęcią pełnienia nowych ról społecznych).
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną z zakresu studiów nad niepełnosprawnością w celu analizy i rozwiązywania złożonych problemów dotyczących różnych obszarów funkcjonowania osób z niepełnosprawnością.
Umie rozpoznawać potrzeby i możliwości rozwojowe osób niepełnosprawnością oraz w tym zakresie projektować i realizować zadania badawcze i praktyczne.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na problemy związane z niepełnosprawnością, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w zespołach badawczych oraz grupach i organizacjach działających na rzecz osób z niepełnoprawnością
Uwagi
W cyklu 2020L:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: