Pedagogika specjalna ID-2F-PES
Pedagogika specjalna jako nauka. Podstawowe pojęcia. Teoretyczne podstawy pedagogiki specjalnej. Przedmiot, podmiot, cele, zasady oraz funkcje pedagogiki specjalnej. Relacje pedagogiki specjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Opieka nad osobami z niepełnosprawnością od starożytności do współczesności.
Przemiany w rozumieniu niepełnosprawności. Orzekanie o niepełnosprawności i o stopniu niepełnosprawności. Skala i dynamika niepełnosprawności.
Idee humanistyczne w koncepcjach pedagogiki specjalnej; idea integracji osób z niepełnosprawnością ze społeczeństwem. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością. Kreatywność osób z niepełnosprawnością w różnych przejawach ludzkiej aktywności.
Pomoc osobom z niepełnosprawnością i ich rodzinom; wybrane organizacje pozarządowe działające w środowiskach osób niepełnosprawnych – porównanie celów i strategii działania;
Diagnoza i wczesna interwencja, wczesne wspomaganie rozwoju, wyrównywanie szans edukacyjnych osób z niepełnosprawnością.
Współczesne rozwiązania organizacyjne stosowane w kształceniu osób z niepełnosprawnością. Normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością.
System kształcenia pedagogów specjalnych w Polsce a potrzeby systemu rehabilitacji i edukacji osób niepełnosprawnych;
Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, niepełnosprawnych intelektualnie, przewlekle chorych, niepełnosprawnych ruchowo i osób z autyzmem). Podstawy rehabilitacji osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Wybrane zagadnienia dotyczące sieroctwa społecznego oraz z pedagogiki resocjalizacyjnej i profilaktyki niedostosowania społecznego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej powiązaniu z naukami humanistycznymi, społecznymi i medycznymi.
Ma usystematyzowaną, pogłębioną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej oraz metodologicznej pedagogiki. specjalnej; zna różne podejścia metodologiczne oraz rozumie konieczność prowadzenia badań interdyscyplinarnych.
Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu pedagogiki specjalnej rozszerzony o terminy stosowane w naukach humanistycznych i społecznych.
Ma pogłębioną wiedzę o prawidłowościach i zaburzeniach rozwoju biologicznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnością.
Umiejętności
Posiada umiejętność spójnego, precyzyjnego i rozbudowanego wypowiadania się w mowie i piśmie oraz formułowania konstruktywnych uzasadnień w różnych kręgach odbiorców na tematy dotyczące różnych zagadnień z obszaru pedagogiki specjalnej, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych nauk humanistycznych i społecznych.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności, określenia potrzeb w zakresie własnego rozwoju osobistego i naukowego oraz kreowania własnego warsztatu metodycznego i badawczego.
Kryteria oceniania
Metody prowadzenia zajęć:
wykład, dyskusja, praca z książką,prezentacja multimedialna, praca w grupach, pokaz filmu/fragmentów filmów.
Nakład pracy studenta:
Godziny kontaktowe: 30 w + 15 ćw=45h
Przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury:20h
Przygotowanie do egzaminu: 15h
Inne formy:15h
Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4
Zajęcia odbywają się zgodnie z planem na platformie Teams - link:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae3590bef68fd4da89cd87bcd9cc9e31b%40thread.tacv2/conversations?groupId=70c6d3a8-ca7f-427c-b3f0-52d41c05836e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2009.
2. Kosakowski Cz.: Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń 2003.
3. Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 2005.
4. Piekut - Brodzka D., Kuczyńska - Kwapisz J. (red.): Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych. Warszawa 2009
5. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej.Warszawa 2000.
6. Zawiślak A., Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków 2009
Literatura dodatkowa:
1. Sowa J.: Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów 1999.
2. Szczepanik R.: Elementy pedagogiki specjalnej. Łódź 2007.
3. Skrętowicz B., Komorska M. (red.): Osoby niepełnosprawne w społeczeństwie polskim okresu transformacji. Lublin 2008.
4. Szumski G. : Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa 2005
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Wykład, dyskusja, praca z książką,prezentacja multimedialna, praca w grupach, pokaz ffragmentów filmów. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 w + 15 ćw=45h Przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury:20h Przygotowanie do egzaminu: 15h Inne formy:15h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: