Nauki o rodzinie w kontekście niepełnosprawności ID-2F-NRN
TREŚCI PROGRAMOWE
Wprowadzenie – definicje i funkcje rodziny.
Podstawowe pojęcia rodziny i niepełnosprawności
Fakty demograficzne o rodzinie w Polsce
Statystyki dotyczące niepełnosprawności w Polsce
Zaburzenia funkcjonowania wynikające z różnych z niepełnosprawności
Niepełnosprawni w rodzinie - dzieci, rodzice
Rodzina w ujęciu systemowym. Koncepcja solidarności rodzinnej
Dziecko z niepełnosprawnością w rodzinie - funkcjonowanie rodziny i system wsparcia
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną wiedzę o dziedzinie akademickiej: nauki o rodzinie, wskazuje jej najważniejsze obszary teoretyczno-empiryczne i podejmowane zagadnienia związane z niepełnosprawnością.
Ma pogłębioną wiedzę o środowisku rodzinnym osób z niepełnosprawnością, postawach rodzicielskich wobec osób z niepełnosprawnością, problemach rodzin wychowujących dziecko z niepełnosprawnością, procesie umacniania rodzin (empowerment).
Ma pogłębioną wiedzę o koncepcjach, systemach i funkcjach systemów wsparcia rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością, zna indywidualną i społeczną sytuację tych rodzin.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu identyfikowania złożonych i nietypowych problemów zachodzących w życiu rodziny wychowującej dziecko z niepełnosprawnością.
Potrafi interpretować złożone zjawiska społeczne związane z niepełnosprawnością w kontekście życia rodzinnego.
Potrafi wykorzystywać wiedzę z obszaru nauk o rodzinie w celu rozpoznawania potrzeb i możliwości rozwojowych osób z niepełnosprawnością, potrzeb ich środowiska życia oraz projektować i realizować zadania badawcze w tym zakresie.
Umie wyciągać właściwe wnioski z badań nad rodziną z dzieckiem z niepełnosprawnością i tekstów teoretycznych.
Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności, określenia potrzeb w zakresie własnego rozwoju osobistego i naukowego oraz kreowania własnego warsztatu metodycznego i badawczego.
W dyskusjach i analizie tekstów używa argumentów świadczących o wrażliwości etycznej na problemy życia rodziny wychowującej dziecko z niepełnosprawnością.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: