Metodologia w orientacji pozytywistycznej ID-2F-MOP
TREŚCI PROGRAMOWE
Wprowadzenie do metodologii. Cechy poznania naukowego w orientacji pozytywistycznej
Procedura badawcza pedagogiki z uwzględnieniem:
zasad formułowania problemu
definiowania pojęć
tworzenia modelu zmiennych występujących w pracy
operacjonalizacji zmiennych
tworzenia hipotez
planowania badań
ogólnych zasad przeprowadzania badań
ogólnych zasad opracowywania i dyskusji wyników
Obserwacja bezpośrednia
Skale szacunkowe
Wywiad
Ankieta
Socjometria
Test pedagogiczny
Eksperyment pedagogiczny
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna genezę i cechy charakterystyczne pozytywistycznej orientacji metodologicznej w badaniach naukowych.
Zna procedurę badawczą prowadzenia analiz ilościowych: kryteria doboru badań ilościowych w projektach badawczych z zakresu różnych obszarów niepełnosprawności; metody doboru próby badawczej, metody zbierania danych oraz analizy materiału empirycznego stosowane w ilościowych strategiach badawczych.
Ma pogłębioną wiedzę o zasadach i normach etycznych w badaniach nad niepełnosprawnością.
Umiejętności
Potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczym, a w tym: rozpoznawać ważną empirycznie przestrzeń badawczą studiów nad niepełnosprawnością, ustalać założenia koncepcyjne badań ilościowych, prowadzić badania, analizować i interpretować wyniki, formułować wnioski oraz propozycje dalszych badań, w obrębie studiów nad niepełnosprawnością.
Przedstawia założenia koncepcyjne ilościowych strategii badawczych.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością na rzecz osób z niepełnosprawnością, a w tym: podejmowania działań służących własnemu rozwojowi zawodowemu i rozwijaniu dorobku zawodowego, podotrzymywania etosu zawodu oraz przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz podejmowania działań na rzecz przestrzegania tych zasad, przestrzegania etyki badań nad niepełnosprawnością.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: