Metodologia w orientacji humanistycznej ID-2F-MOH
Wykład 1 i ćwiczenia 1: (zajęcia zdalne, 21.04.2020): Zajęcia wprowadzające, omówienie tematów, lektur, zasad zaliczenia przedmiotu.
Wykład 2: Wywiad (zajęcia zdalne, 28.04.2020)
Treści szczegółowe: definicje i rodzaje wywiadów, zogniskowany wywiad grupowy (badania fokusowe), wywiad indywidualny, wywiad biograficzny; procedura przygotowania wywiadu: metody doboru próby badawczej, lokalizacja, scenariusz badania, kodowanie danych z wywiadu, zasady porządkowania danych. Wartość danych pochodzących z wywiadu.
Ćwiczenia 2: Analiza danych biograficznych wg. założeń teorii ugruntowanej: gromadzenie danych, kodowanie, pobieranie próbek i zasada nasycenia, rekonstruowanie teorii.
Literatura:
Kroll, T., Barbour, R., Harris, J. (2007). Using Focus Groups in Disability Research. Qualitative Health Research, 17(5), 690-698.
Silverman, D. (2008). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Materiały dla studentów: prezentacja z zajęć, literatura na zajęcia
Zadanie dla studentów: Zapoznanie się z przesłanymi materiałami.
Wykład 3: Krytyczna analiza dyskursu (zajęcia zdalne, 05.05.2020)
Treści szczegółowe: definicje i opis metody, gromadzenie danych do analizy, zasady porządkowania danych; jakiego rodzaju tematy wpisują się w badania dyskursywne?
Ćwiczenia 3: Analiza dyskursu wokół protestów rodziców osób niepełnosprawnościami. Przykłady zagadnień badawczych, aktorzy oraz kontekst społeczny dyskursu.
Literatura:
Silverman, D. (2008). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Materiały dla studentów: prezentacja z zajęć, literatura na zajęcia
Zadanie dla studentów: Zapoznanie się z przesłanymi materiałami.
Wykład 4: Badania intersekcjonalne (zajęcia zdalne, 12.05.2020)
Treści szczegółowe: teoria intersekcjonalności wobec złożoności tożsamości; przykłady i uzasadnienia zastosowanie teorii intersekcjonalnej w wybranych badaniach społecznych
Ćwiczenia 4: Jakie uzasadnienie ma krzyżowanie ze sobą różnych statusów: wiek, płeć, rasa, pochodzenie etniczne, klasa, status socjoekonomiczny, wykształcenie, wyznanie religijne, orientacja seksualna, sprawność lub niepełnosprawność (fizyczna/intelektualna), miejsce zamieszkania, przynależność do kultur/subkultur, relacje rodzinne
Literatura:
Struzik, J. (2014). Seksualność intersekcjonalnie. Spotkania, dyskusje, badania. Studia socjologiczne, 4(215): 235-253.
Materiały dla studentów: prezentacja z zajęć, literatura na zajęcia
Zadanie dla studentów: Zapoznanie się z przesłanymi materiałami.
Wykład 5: Normy i zasady etyczne w badaniach jakościowych (19.05.2020)
Treści szczegółowe: przeprowadzanie badań z grupami wrażliwymi, uzyskiwanie zgody na badania, badania partycypacyjne, badacz bez niepełnosprawności wobec zjawiska niepełnosprawności, narracja władzy, badania w instytucjach, ochrona tożsamości badanych, praca nad relacjami w zespole badawczym, niejednoznaczność roli badacza, kontrowersyjne tematy.
Ćwiczenia 5: Omówienie dylematów etycznych w wybranych badaniach jakościowych.
Literatura:
Ciuk, S., Latusek-Jurczak, D. (2012). Etyka w badaniach jakościowych. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Podejście i teorie (tom 1), s. 23-39.
Niedbalski, J. (2016). Dylematy etyczne i problemy metodologiczne warsztatu badacza na przykładzie badań prowadzonych w środowisku osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz niepełnosprawnością fizyczną. Studia Humanistyczne AGH, 15(4).
Silverman, D. (2008). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Materiały dla studentów: prezentacja z zajęć, literatura na zajęcia
Zadanie dla studentów: Zapoznanie się z przesłanymi materiałami.
Wykład 6: Wiarygodność badań jakościowych. Badania jakościowe a ilościowe - wykluczenie, koegzystencja czy współpraca? (26.05.2020)
Treści szczegółowe: Trafność i rzetelność badań jakościowych. Badania jakościowe vs ilościowe.
Ćwiczenia 6: Jak zwiększać rzetelność i trafność badań jakościowych, praca
Literatura:
Silverman, D. (2008). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Materiały dla studentów: prezentacja z zajęć, literatura na zajęcia
Zadanie dla studentów: Zapoznanie się z przesłanymi materiałami.
Wykład 7 i ćwiczenia 7: Doniesienia z badań jakościowych – zapoznanie się z przykładowymi badaniami realizowanymi w metodologii jakościowej. Zalety i wady badań jakościowych. (02.06.2020)
Zadanie dla studentów: Krytyczna analiza wybranego badania jakościowego: prezentacja na forum, dyskusja o wadach i zaletach.
Wykład 8 i ćwiczenia 8: Doniesienia z badań jakościowych – zapoznanie się z przykładowymi badaniami realizowanymi w metodologii jakościowej. Zalety i wady badań jakościowych. (09.06.2020) Zaliczenie przedmiotu
Zadanie dla studentów: Krytyczna analiza wybranego badania jakościowego: prezentacja na forum, dyskusja o wadach i zaletach.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna genezę i cechy charakterystyczne humanistycznej orientacji metodologicznej w badaniach naukowych.
Zna procedurę badawczą prowadzenia analiz jakościowych: kryteria doboru badań jakościowych w projektach badawczych z zakresu różnych obszarów niepełnosprawności; metody doboru próby badawczej, metody zbierania danych oraz analizy materiału empirycznego stosowane w ilościowych strategiach badawczych.
Ma pogłębioną wiedzę o zasadach i normach etycznych w badaniach nad niepełnosprawnością.
Umiejętności
Potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczym, a w tym: rozpoznawać ważną empirycznie przestrzeń badawczą studiów nad niepełnosprawnością, ustalać założenia koncepcyjne badań jakościowych, prowadzić badania, analizować i interpretować wyniki, formułować wnioski oraz propozycje dalszych badań, w obrębie studiów nad niepełnosprawnością.
Przedstawia założenia koncepcyjne jakościowych strategii badawczych.
Kompetencje społeczne
Odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością na rzecz osób z niepełnosprawnością, a w tym: podejmowania działań służących własnemu rozwojowi zawodowemu i rozwijaniu dorobku zawodowego, podotrzymywania etosu zawodu oraz przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz podejmowania działań na rzecz przestrzegania tych zasad, przestrzegania etyki badań nad niepełnosprawnością.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach – dopuszczana jest jedna nieobecność w semestrze. Każda dodatkowa nieobecność będzie omawiana z prowadzącym.
Praca na zajęciach – przygotowanie do zajęć, czytanie wskazanych lektur i aktywne uczestnictwo w seminaryjnych dyskusjach, wyrażanie opinii, wątpliwości, zdawanie pytań, komentowanie głosów innych (w tym autorów tekstów).
Dodatkowe prace i zadania – przygotowanie i zaprezentowanie wybranych badań jakościowych (analiza krytyczna).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Ciuk, S., Latusek-Jurczak, D. (2012). Etyka w badaniach jakościowych. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Podejście i teorie (tom 1), s. 23-39.
Kroll, T., Barbour, R., Harris, J. (2007). Using Focus Groups in Disability Research. Qualitative Health Research, 17(5), 690-698.
Niedbalski, J. (2016). Dylematy etyczne i problemy metodologiczne warsztatu badacza na przykładzie badań prowadzonych w środowisku osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz niepełnosprawnością fizyczną. Studia Humanistyczne AGH, 15(4).
Silverman, D. (2008). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Struzik, J. (2014). Seksualność
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: