Etyka w życiu publicznym i badaniach naukowych ID-2F-EPB
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Zagadnienia wstępne. Etyka – specyfika przedmiotowa, miejsce w systemie nauk, powiązanie z innymi dyscyplinami. Definicja i charakterystyka sfery publicznej.
2. Etyka w różnych okresach historycznych od starożytności po współczesność.
3. Etyka badań naukowych - etyka pracownika nauki a etyka badań naukowych.
4. Etyczne zasady postępowania w środowisku naukowym. Dochowywanie rzetelności, poszanowanie własności. Etyka badań naukowych. Tradycja dobra nauki jako najwyższej wartości. Wątpliwości etyczne i współczesne regulacje. Wykorzystywanie wyników jako problem etyczny.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową etyki. Zna miejsce i rolę etyki w systemie nauk oraz jej powiązania z innymi dyscyplinami.
Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad dobrej praktyki badawczej i rozumie konieczność ich przestrzegania w badaniach rożnych obszarów niepełnosprawności.
Zna podstawowe prawa człowieka leżące u podstaw norm etycznych obowiązujących w świecie współczesnym i ich odniesienie do osób z niepełnosprawnością.
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną w celu identyfikowania złożonych i nietypowych problemów dotyczących nierespektowania zasad etycznych w życiu publicznym w różnych jego sferach.
Potrafi zastosować zasady oraz normy etyczne w postępowaniu badawczym.
Kompetencje społeczne
Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru badań naukowych; podejmuje refleksję krytyczną nad uprawianiem nauki, konsekwencjami badań i odpowiedzialnością badacza.
Jest świadomy znaczenia przestrzegania zasad i norm etycznych w podejmowaniu działań zawodowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: