Bioetyczne aspekty niepełnosprawności ID-2F-BAN
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Moralność; moralność jako fenemen zmienny; etyka; etyka opisowa, metaetyka, etyka normatywna; typy etyk normatywnych: deontologia, konsekwencjalizm, etyka cnót.
2. Bioetyka - główne ujęcia i definicje; początki i rozwój bioetyki; typy bioetyki: teoretyczna, kliniczna, regulująca, kulturowa; główne problemy bioetyczne.
3. Niepełnosprawność - główne ujęcia i definicje; niepełnosprawność jako problem bioetyczny; modele niepełnosprawności: historyczny, społeczny, medyczny, bio-psycho-społeczny.
4 Podstawowe problemy bioetyczne a niepełnosprawność: aborcja, eutanazja, in vitro, badania prenatalne, (nowa) eugenika, transplantologia.
5. Modele rozwiązywania sporów bioetycznych; typy argumentacji we współczesnych sporach bioetycznych.
6. Dylematy bioetyczne i ich rozwiązywanie; dylemat etyczny - definicja; identyfikacja dylematów; typy dylematów bioetycznych: dobro-dobro, dobro-zło; strategie rozwiązań.
7. Poradnictwo genetyczne; spór o zapobieganie niepełnosprawności: stanowisko medyczne, stanowisko ruchu na rzecz praw osób niepełnosprawnych, 'nowa eugenika'; poradnictwo genetyczne a dyskryminacja.
8. Bioetyka w praktyce: analiza wybranych zagadnień bioetycznych: etyczne aspekty eksperymentów w okresie życia prenatalnego, analiza wybranych regulacji etycznych w neonatologii.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną bioetyki, którą jest w stanie twórczo rozwijać w kontekście zagadnień związanych z niepełnosprawnością.
Zna rozszerzone etyczne i filozoficzne dyskusje wokół aksjologicznych podstaw stosunku do osób z niepełnosprawnością oraz uniwersalnej idei praw człowieka.
Zna rozszerzone bioetyczne koncepcje człowieka i ich odniesienia do niepełnosprawności, a w tym zna i rozumie aksjologiczne podstawy zmian w intepretowaniu pojęcia niepełnosprawności, określaniu celów rehabilitacji (społecznej i medycznej) oraz aktualnie przyjętych modeli rehabilitacji .
Zna w pogłębionym stopniu etyczne podstawy podejmowania działań rehabilitacyjnych, a w tym podstawowe zasady etyki rehabilitacji oraz zalety i wady zasady autonomii w bioetyce oraz etyce rehabilitacyjnej.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać wiedzę z obszaru bioetyki w celu identyfikowania złożonych i nietypowych problemów związanych z podejmowaniem wieloaspektowych i wielokierunkowych działań na rzecz osób z niepełnosprawnością poprzez właściwy dobór źródeł informacji, krytyczną ocenę, analizę, syntezę oraz twórczą interpretację informacji.
Identyfikuje problemy moralne i etyczne w diagnostyce genetycznej podejmowanej dla zapobiegania niepełnosprawności. oraz nowe obszary zagrożenia dyskryminacją osób niepełnosprawnych związane z postępem inżynierii genetycznej i działaniami na rzecz legalizacji eutanazji.
Potrafi wykorzystywać wiedzę o etycznych podstawach wspierania osób z niepełnosprawnością w celu formułowania rekomendacji do programów wsparcia osób z niepełnosprawnością oraz projektowania działań w tym zakresie.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności, określenia potrzeb w zakresie własnego rozwoju osobistego i naukowego.
Jest gotów do kreatywnego wykorzystania posiadanej, wiedzy z obszaru bioetyki w celu rozwiązywania problemów poznawczych oraz praktycznych oraz poszukiwania wsparcia ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązaniu problemu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: