Psychologia ogólna FT-5F-POG
TREŚCI PROGRAMOWE
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Główne psychologiczne człowieka. Behawioryzm; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Psychologia procesów poznawczych; Przywiązanie; Osobowość: temperament, charakter, tożsamość, inteligencja, wartości; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Emocje i motywacja; Psychologia śmierci;
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student/-ka zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii.
Zna i rozumie procesy poznawcze człowieka (spostrzeganie i uwagę, pamięć, myślenie i rozwiązywanie problemów), uczenie się, emocje i motywacje, stres i radzenie sobie ze stresem, osobowość, inteligencję, temperament.
Zna i rozumie psychologiczne uwarunkowania funkcjonowania jednostki w społeczeństwie.
UMIEJĘTNOŚCI
Student/-ka potrafi dostrzegać, analizować i interpretować zjawiska i procesy psychiczne człowieka.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student/-ka jest gotów/-owa do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.
Jest gotów/-owa do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów, korzystania z obiektywnych źródeł informacji i do krytycznej oceny posiadanej wiedzy.
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA:
Wykład, prezentacja multimedialna, studia przypaktów, dyskusja
NAKŁADY PRACY STUDENTA:
Godziny kontaktowe: 15 godzin
Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się: 20 godzin
Łączna liczba godzin aktywności: 35 godzin
SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
Egzamin - test jednokrotnego wyboru obejmujący treści poruszane na wykładzie
Kryteria oceniania:
3 - ponad 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt)
3,5 - ponad 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt)
4 - ponad 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt)
4,5 - ponad 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt)
5 - ponad 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt)
LICZBA PUNKTÓW ECTS: 1
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN.
Pieter, J. (1974). Historia psychologii. PWN
Selye, H. (1963). Stress życia. PZWL.
Zimbardo, P., Gerrig, R. (2008). Psychologia i życie. PWN.
Literatura poszerzająca:
Hall, C., S., Lindzey, G., Campbell, J. B. (2006). Teorie osobowości. PWN.
Freud, S. (2019). Poza zasadą przyjemności. Vis-á-Vis/Etiuda.
Freud, A. (2012). Ego i mechanizmy obronne. PWN
Skinner, B. F. (1978). Poza wolnością i godnością. PIW.
Bandura, A. (2017). Teoria społecznego uczenia się. PWN.
May, R. (1995). O istocie człowieka. Szkice z psychologii egzystencjalnej. Rebis.
Rogers, C. (2002). O stawaniu się osobą. Rebis.
Piaget, J., Inhelder, B. (1996). Psychologia dziecka . Siedmiogród.
Bowlby, J. (2022). Przywiązanie. PWN.
Sękowski, M. (2020). Trauma przywiązaniowa i dezorganizacja przywiązania. Mechanizmy, terapia i profilaktyka. W: A. Senejko, A. Czapiga (red.), Oswojenie traumy. Przegląd zagadnień (s. 99-124). Impuls.
Sękowski, M. (2019). Postawa wobec śmierci w cyklu życia człowieka. Universitas.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja multimedialna, studia przypaktów, dyskusja NAKŁADY PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 15 godzin Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się: 20 godzin Łączna liczba godzin aktywności: 35 godzin SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Egzamin - test jednokrotnego wyboru obejmujący treści poruszane na wykładzie Kryteria oceniania: 3 - ponad 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt) 3,5 - ponad 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt) 4 - ponad 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt) 4,5 - ponad 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt) 5 - ponad 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt) LICZBA PUNKTÓW ECTS: 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: