Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu - 1 FT-5F-KRM1
1. Kształcenie umiejętności ruchowych
-sprawność, wytrzymałość, wydolność
2. Obszary kultury fizycznej jako kształcenie umiejętności ruchowych
- wychowanie fizyczne, rekreacja ruchowa, rehabilitacja ruchowa, sport
3. Akty ruchowe w ujęciu rozwojowym, kinezjologicznym i ergonomicznym
- sekwencja, jakość i kierunek ruchu, rozwój postawy i lokomocji, ergonomia ruchu.
4. Uczenie się i nauczanie czynności ruchowych
- edukacja i reedukacja ruchowa,
- metody nauczania ruchu,
- diagnoza, prognoza, ordynacja, realizacja procesu kształcenia, ocena rezultatów
- zasady edukacji i reedukacji
- formy i środki kształcenia umiejętności ruchowych
5. Wpływ aktywności na organizm i konsekwencje bezruchu
6. Edukacja i reedukacja postawy, chodu, funkcji kończyn górnych. Lokomocja na wózkach.
7. Kształtowanie zdolności motorycznych.
8. Systematyka ćwiczeń
9. Układ ciała i pozycje wyjściowe do ćwiczeń.
10. Budowa jednostki ćwiczeniowej
11. Ćwiczenia kształtujące: czynne wolne, z przyborami, ze współćwiczącym, trening obwodowy.
12. Kształtowanie siły, wytrzymałości, wydolności, gibkości, koordynacji, równowagi.
13. Gry i zabawy ruchowe.
14. Muzyczno-ruchowe formy kształcenia umiejętności ruchowych.
15. Ćwiczenia w wodzie.
16. Ćwiczenia w terenie.
17. Czynności życia codziennego.
18. Kontrola uzyskiwanych wyników i ich dokumentacja.
19. Higiena i bezpieczeństwo ćwiczeń fizycznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student/-ka zna i rozumie teoretyczne i metodyczne podstawy procesu uczenia się i nauczania czynności ruchowych.
UMIEJĘTNOŚCI
Student/-ka potrafi konstruować trening medyczny, w tym różnorodne ćwiczenia, dostosowywać poszczególne ćwiczenia do potrzeb ćwiczących, dobrać odpowiednie przyrządy i przybory do ćwiczeń ruchowych oraz stopniować trudność wykonywanych ćwiczeń.
Potrafi dobrać poszczególne ćwiczenia dla osób z różnymi zaburzeniami i możliwościami funkcjonalnymi oraz metodycznie uczyć ich wykonywania, stopniując natężenie trudności oraz wysiłku fizycznego.
Potrafi wykazać umiejętności ruchowe konieczne do demonstracji i zapewnienia bezpieczeństwa podczas wykonywania poszczególnych ćwiczeń.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student/-ka jest gotów/-owa do przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej.
Jest gotów/-owa do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów, korzystania z obiektywnych źródeł informacji i do krytycznej oceny posiadanej wiedzy.
Kryteria oceniania
Egzamin w formie testu, aktywność w czasie zajęć
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Kształcenie umiejętności ruchowych. Janusz Nowotny
2. Edukacja i reedukacja ruchowa. Janusz Nowotny
Literatura uzupełniająca:
3. Zabawy i gry ruchowe aktywizujące mięśnie tułowia. Winczewski Piotr
4. Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej. M. Bondarowicz
5. Gimnastyka Podstawowa słownictwo systematyka. Ludomir Mazurek
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: