Wybrane zagadnienia arteterapii EP-3S-WZA
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wprowadzenie do arteterapii. Prezentacja problematyki pracy w obszarze arteterapii, koncepcji teoretycznych, nurtów.
Pojęcie - definicje arteterapii w edukacji, medycynie i resocjalizacji. Arteterapia – cele, funkcje, zadania. Metody arteterapii. Techniki arteterapii. Teoretyczna analiza doboru technik w trakcie procesu twórczego a wskazania do praktyki. Projektowanie działań arteterapeutycznych.
Multimedia w arteterapii. Prezentacja form pracy warsztatowej indywidualnej i grupowej, opis procesu grupowego, ewaluacja procesu arteterapeutycznego, formy dokumentacji.
Dialog i kreacja w arteterapii. Modele pracy terapeutycznej. Istota i mechanizmy arteterapeutycznej zmiany. Obiekt artystyczny w działaniu arteterapeutycznym, znaczenie i rola. Zapoznanie się z regulacjami prawnymi dotyczącymi kwalifikacji i uprawnień zawodowych arteterapeuty. Etyczny wymiar arteterapii.
W cyklu 2020L:
1. Pojęcie, definicje, cele, funkcje, zadania arteterapii w edukacji, medycynie i resocjalizacji. |
W cyklu 2021L:
1. Pojęcie, definicje, cele, funkcje, zadania arteterapii w edukacji, medycynie i resocjalizacji. |
W cyklu 2022L:
1. Pojęcie, definicje, cele, funkcje, zadania arteterapii w edukacji, medycynie i resocjalizacji. |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2024L:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada wiedzę o podstawowych zasadach dotyczących realizacji prac artystycznych związanych z kierunkiem studiów oraz zasady dotyczące środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych.
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi z dziedziny sztuki, historii, sztuki, edukacji artystycznej, arteterapii; różnorodne, złożone uwarunkowania prowadzonej działalności artystycznej, edukacyjnej i arteterapeutycznej.
Student rozumie powiązania i zależności pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami programu studiów.
Student zna tendencje rozwojowe z zakresu poszczególnych dyscyplin artystycznych, do których jest przyporządkowany kierunek studiów oraz widzi zależności pomiędzy tymi dyscyplinami.
Umiejętności
Świadomie posługuje się poznanymi, w realizowanych w trakcie studiów pracowniach artystycznych, technikami i technologiami, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.
Student samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia.
Student potrafi innowacyjnie wykonywać zadania oraz rozwiązywać złożone i nietypowe problemy w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach z zakresu sztuk wizualnych, edukacji i arteterapii; samodzielnie planować własne uczenie się przez całe życie w ramach sztuk wizualnych, edukacji artystycznej i arteterapii; komunikować się z otoczeniem, uzasadniać swoje stanowisko, w tym prezentować efekty swojej pracy, zgodnie z regułami obwiązującymi w dziedzinie sztuk plastycznych, projektowych i edukacji.
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim; samodzielnego podejmowania decyzji, krytycznej oceny działań własnych, działań zespołów, którymi kieruje, i organizacji, w których uczestniczy; przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań w obszarach przynależnych do sztuki, edukacji i arteterapii.
Student jest świadomy konieczności nieustannego doskonalenia warsztatu artystycznego i samodzielnego poszukiwania nowych form ekspresji artystycznej. W sytuacjach dylematów artystycznych lub zawodowych potrafi znaleźć adekwatne rozwiązanie, dokonując odpowiedniej hierarchizacji wartości, celów i priorytetów realizacyjnych, uwzględniając etyczne aspekty sprawy.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych.
ECTS 2 pkt:
15 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń
15 godz. kontaktowych w ramach wykładów
15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego
15 godz. praca własna studenta (lektura literatury przedmiotu, przygotowanie pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania)
Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu. Egzamin ustny tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Na platformie TEAMS znajdują się również materiały dydaktyczne do zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń, instrukcje, wskazówki dotyczące pracy pisemnej.
Oceny:
5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wybranych zagadnień arteterapii, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,
4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,
3 – podstawowa znajomość zagadnień.
Literatura
Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 1. Difin. Warszawa 2014.
Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 3. Difin. Warszawa 2016.
Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, AHE, Łódź 2009.
Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, Wydawnictwo UPH, Siedlce 2011.
Florczykiewicz J., Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
Józefowski E., Florczykiewicz J., Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, Wyd. Drukarnia Jaks, Wrocław 2015.
Kaduson H., Schaefer Ch., Zabawa w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2003.
Karolak W., Arteterapie. Język wizualny w twórczości i arteterapii, Difin, Warszawa 2014.
Karolak W., RYSUNEK w arteterapiach i twórczym rozwoju, Difin, Warszawa 2015.
Karolak W., ARTETERAPIE. Język wizualny w terapiach, twórczości i sztuce, Difin, Warszawa 2014.
Karolak W., Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, CODN, Warszawa 1999
W cyklu 2020L:
Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 1. Difin. Warszawa 2014. |
W cyklu 2021L:
Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 1. Difin. Warszawa 2014. |
W cyklu 2022L:
Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 1. Difin. Warszawa 2014. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Wykład, konwersatorium, prezentacja multimedialna, ćwiczenia warsztatowe. |
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych. ECTS 2 pkt: 15 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń 15 godz. kontaktowych w ramach wykładów 15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego 15 godz. praca własna studenta (lektura literatury przedmiotu, przygotowanie pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania) Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu. Egzamin ustny tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Na platformie TEAMS znajdują się również materiały dydaktyczne do zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń, instrukcje, wskazówki dotyczące pracy pisemnej. Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wybranych zagadnień arteterapii, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień. |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych. |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych. |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: