Współczesne sztuki audiowizualne EP-3S-WSA
TREŚCI PROGRAMOWE:
Działania audiowizualne z pograniczna multimediów, intermediów i mix mediów. Projektowanie pomiędzy typowymi obszarami przypisanymi do konkretnych dziedzin nowych mediów. Przedmiot jest skoncentrowany na działaniach artystycznych posługujących się materiałem audiowizualnym jako tworzywem (np. sztuka wideo, dokumentacja działań efemerycznych, animacja i film na potrzeby instalacji artystycznych, sztuka generatywna, sztuka interaktywna itp.). Typy utworów audiowizualnych. Przykłady współczesnych sztuk audiowizualnych. Analiza audiowizualnych utworów artystycznych. Realizacja praktycznych ćwiczeń.
W cyklu 2021L:
Wprowadzenie do przedmiotu |
W cyklu 2023L:
Omówienie najważniejszych sylwetek polskich i zagranicznych artystek i artystów. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji poza obszarami tradycyjnie przypisanym nowym mediom.
Student posiada pogłębioną wiedzę o technologicznych zagadnieniach dotyczących realizacji utworów wideo i ich cyfrowej edycji w programach komputerowych, w tym ma wiedzę o budowie i funkcjach kamery wideo oraz aparatu fotograficznego cyfrowego w trybie filmowania.
Student zna tendencje rozwojowe z zakresu filmu eksperymentalnego, audiosfery i przestrzeni intermedialnych oraz widzi zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami.
Student zna uwarunkowania i skutki praktyki audiowizualnej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.
Student posiada pogłębioną wiedzę o sposobach eksponowania w przestrzeni galeryjnej.
Umiejętności
Student świadomie i biegle posługuje się technikami audiowizualnymi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.
Student potrafi realizować własne działania z pogranicza intermediów i multimediów, oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności.
Student, w projektowaniu własnych prac artystycznych, podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin.
Student potrafi dokonać analizy własnej pracy audiowizualnej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik fotograficznych i filmowych.
Student potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej.
Student planuje i organizuje w ramach praktyki audiowizualnej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).
Student potrafi współpracować z innymi w ramach prac zespołowych oraz kierować pracą zespołu w tym: planować, organizować i monitorować realizację złożonych zespołowych działań artystycznych.
Kompetencje społeczne
Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu.
Student cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.
Student świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.
Student jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.
Literatura
W cyklu 2021L:
Zielińska J.(red.), Performans, Warszawa. 2021 Literatura obowiązkowa: Youngblood G. (1970) Expanded cinema, New York Literatura uzupełniająca: Majmurek J., Ronduda Ł (2015) Kino-sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej, Warszawa Wasilewski M. (2008) Czy sztuka jest wściekłym psem?, Poznań Hopfinger M. (2003) Doświadczenia audiowizualne: o mediach w kulturze współczesnej, Warszawa. Wilkoszewska K. (red) (1999) Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, Kraków Kluszcyński R. (1999) Film - wideo - multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszaw |
W cyklu 2023L:
Abramović, M. Pokonać mur, Poznań, 2019 |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Inne formy w kontakcie dydaktycznym z prowadzącym - 5 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 75 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
W cyklu 2023L:
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Inne formy w kontakcie dydaktycznym z prowadzącym - 5 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 75 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: